The Representation of Women in Popular Country Songs

Main Article Content

Rapeepat Hansopa
Chettha Chakchai
Payong Moonvapee

Abstract

          This research is a qualitative research aimed at studying female representation and the gender roles that appear in the song. The samples used in the research are songs about women singing by female singers. Between 2009 and 2018, 80 songs were played. The research instrument was a record form for analyzing the presentation of women's pictures. using Hall's concept and gender role analysis model in Country Songs.


           The results showed that female representation in the song had 5 images instead of 1) images of women who dare to challenge mainstream culture, 2) images of women who expressed sexual behavior openly, 3) images of secondary or adulterous women, 4) images of women choosing a partner, and 5) images of women who had a taste for sex, drinking alcohol, and 4) images of women who had a taste for sex, and 5) images of women who had a taste for sex, 3) images of women who were secondary or adultery. When studying the gender roles of mistress in the song, the field-based song found that there were three roles: 1) the role of a brave woman behaving outside the box, 2) a wife's role, and 3) the role of a sexual object, the study of the female image and the gender role of a woman in a field song, resulting in a new understanding of femininity, the use of literary space for literature, music, children's music, and negotiating the meaning of women who differ from their original beliefs, to see the power of the ball music as a field of effective social media.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hansopa ร., Chakchai เ., & Moonvapee พ. (2020). The Representation of Women in Popular Country Songs. Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Roi Et Campus, 10(2), 184–197. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/AJMBU/article/view/241882
Section
Research Article

References

ชานนท์ ไชยทองดี. (2558). อีสานร่วมสมัย : การวิเคราะห์ชนบทในตัวบทและบริบท. นนทบุรี : สำนักพิมพ์ศรีปัญญา.

ทับทิม ชัยชะนะ. (2559). บทบาทของผู้หญิงสามัญในเพลงลูกทุ่งร่วมสมัย. วารสารพิฆเนศวร์สาร.12(2). 53-62.

ปวิณรัตน์ จันสดใส. (2554). บทบาททางสังคมของสตรีในบทเพลงลุกทุ่งไทย. เชียงใหม่ : มหาลัยแม่โจ้.

ปิยลักษณ์ โพธิวรรณ์. (2561). ปฏิบัติการทางวาทกรรมในวัฒนธรรมสมัยนิยมผ่านเพลงลูกทุ่งไทย. วารสารกระแสวัฒนธรรม. 19(36). 74-81.

พัชนุช เครือเจริญ. (2557). เมียน้อยภาพสตรีชายขอบที่สื่อผ่านเพลงลุกทุ่ง. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาลัยขอนแก่น.

อมรรัตน์ ทิพย์เลิศ และวราทิพย์ อธิบาย. (2554). ภาพความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่ที่เบี่ยงเบนออกจากจารีตของสังคม ผ่านเพลงไทยสมัยนิยม. นิเทศศาสตร์ปริทัศน์. 15(1). 133-134.

อรวรรณ ชมดง. (2557). เพศวิถีและสังคมไทยในวรรณกรรมเพลงลุกทุ่ง. วารสารบัณฑิตศึกษา มนุษยศาสตร์ สังคมศาสตร์. 3(2). 83-97.

อวัสดา กานต์ภูมี. (2555). การแสดงภาพลักษณ์สตรีในบทเพลงไทยสากล : กรณีศึกษาบทเพลงที่ขับร้องโดย ธนพร แวกประยูร. วิทยานิพนธ์ปริญญาดุริยางคศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาสังคีตวิจัยและพัฒนา. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยศิลปกร.

เอี่ยม อามาตย์มุลตรี. (2560). กลวิธีทางภาษา : การสื่อความทางเพศในเพลงลูกทุ่งอีสาน. วารสารมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตร้อยเอ็ด. 6(2). 196-205.

Hall, Stuart, ed. (1997). Representation: Cultural representation and signifying pracicties. London : Sage.