THE RESULTS OF MOTIVATION DEVELOPMENT IN HISTORY CLASSES BY USING CARD GAMES FOR MATTHAYOMSUKSA 3 : A CASE STUDY-BASED ON PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY (PLC), MAHASARAKHAM UNIVERSITY DEMONSTRATION SCHOOL (SECONDARY)
Main Article Content
Abstract
The objectives of the research article were 1) to try out the Professional Learning Community approach to develop the lesson plan of History using card games 2) study the result of motivation development in studying History by using card games 3) compare the learning achievement before and after studying. The sample group was 37 students of Matthayomsuksa 3/7 of Mahasarakham University Demonstration School (Secondary) in the second semester of the academic year 2019. The research tools were the Record of Professional Learning Community Conference, the Observation Form, the Lesson Records, the Motivation Evaluation Form of Studying History by Using Game Cards, and the Learning Achievement Test of History Studying. The statistics used in the data analysis were Mean, Standard Deviation, and t-test Dependent.
The results found that: 1. the Professional Learning Community allowed the members to share useful knowledge and suggestions in teaching and developing the learning designs. The members have been able to help develop learning activities in History by using card games to create the students’ motivation in studying History. 2. using card games in History classes, students increased their motivation in studying History 3. the learning achievement after using the card games was significantly higher at .05 level.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2542). พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 และที่แก้ไขเพิ่มเติม(ฉบับที่ 2) พ.ศ. 2545. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
ชวลิต ชูกำแพง. (2560). ชุมชนแห่งการเรียนรู้ของครู. วารสารการวัดผลการศึกษา มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. 23(2). 1-6.
ทิศนา แขมมณี. (2558). รูปแบบการสอนทางเลือกที่หลากหลาย. กรุงเทพมหานคร : ศูนย์หนังสือแห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธีระวุฒิ ศรีมังคละ. (2562). บอร์ดเกมกับการสอนประวัติศาสตร์ สืบค้นเมื่อ 19 มีนาคม 2563. จาก www.gotono.org/69998
ปรียานุช พรหมภาสิต และคณะ. (2557). การจัดการความรู้เพื่อสร้างความรู้ในการพัฒนาการเรียนการสอนแบบ PBL หรือ Problem-Based Learning และ Project-Based Learning โดยการบูรณาการรายวิชาในหลักสูตร ประจำปีการศึกษา 2557. คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร.
วิจารณ์ พานิช. (2554). วิถีสร้างการเรียนรู้เพื่อศิษย์ในศตวรรษที่ 21. กรุงเทพมหานคร : ตถาตาพลับลิเคชั่น จำกัด.
สุรพล ธรรมร่มดี, ทัศนีย์ จันอินทร์ และคงกฤช ไตรยวงค์. (2553). อาศรมศิลป์วิจัย : การวิจัยและพัฒนาชุมชนแห่งการเรียนรู้แนวจิตตปัญญา โครงการเอกสารวิชาการการเรียนรู้สู่การเปลี่ยนแปลง ลำดับที่ 8. นครปฐม : เอมี่ เอ็นเตอร์ไพรส์ จำกัด.
Corcoran, T. B. (1995). Transforming professional development for teachers: A guide for state policymakers. Washington, DC : National Governors Association.
Kemmis, S. and R. McTaggart. (1988). The Action Research Planner. Victoria : Deakin University Press.