THE CREATIVE OF PHLENG-SONGKROENG PERFORMANCE BASED ON DERMBANG NANGBOUCH MYTHOLAGY DERMBANG NANGBOUCH DISTRICT, SUPHANBURI PROVINCE

Main Article Content

Wanna Kaewkwang

Abstract

         The objectives of this research article are 1) to study the history of Dermbang Nangbouch Mythology, Dermbang Nangbouch, Suphanburi province, 2) to create a performance of Dermbang Nangbouch Mythology. Which using a qualitative research method by selecting an area Dermbang Nangbouch, Suphanburi that has legends and stories reflecting the moral values and also the virtue of existence from the documents and the fields study. The research tools were the observation form and the interview form. The sample groups used in the research were: Interviews 7 well-informed person, 10 practitioners, 20 general public, and present the research results by descriptive and analytical method.


         The results of the research were as follows: 1) The introduction of the song that occurred in the reign of King Chulalongkorn, Rama V, is a popular show as a entertainment at the temple fair. The festival is celebrated by the nature of theatrical performance, mainly with folk songs, Choi and negotiate with the dance postures. There are costumes according to the story like a drama and there is a Phee Phat band playing along with the performance. 2) The creation of the original legend of the song, some ordination ceremony has composed the original legends and arranged by inserting morality and good ethics for the self-control in today's society. It has been a chorus of folk songs with Choi, E-seaw songs, Harvest songs, Lhea songs, or along with singing, and the original Choi song. The characteristics of the creation of the Phleng-Songkroeng on Dermbang Nangbouch Mytholagy include: 1) Concept       2) Creating a plot 3) Acting role 4) Performer 5) Music and background music            6) Costume 7) Props and 8) Dance. For this reason, the show's creative style is to bring the legends story, local narratives from telling to folk songs to accompany the performance. In order to inherit the inheritance of local wisdom to exist.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Kaewkwang, W. (2022). THE CREATIVE OF PHLENG-SONGKROENG PERFORMANCE BASED ON DERMBANG NANGBOUCH MYTHOLAGY DERMBANG NANGBOUCH DISTRICT, SUPHANBURI PROVINCE . Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Roi Et Campus, 11(2), 82–95. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/AJMBU/article/view/247439
Section
Research Article

References

ขวัญจิต ศรีประจันต์ ศิลปินแห่งชาติ สาขาศิลปะการแสดง (อีแซว) ประจำปี 2539 ผู้ให้สัมภาษณ์. 3 ธันวาคม 2563. ณ วิทยาลันาฏศิลปสุพรรณบุรี สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์ กระทรวงวัฒนธรรม

บัวผัน สุวรรณยศ ผู้เชี่ยวชาญเพลงพื้นบ้าน ผู้ให้สัมภาษณ์. 3 พฤศจิกายน 2563. ณ วิทยาลันาฏศิลปสุพรรณบุรี สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์ กระทรวงวัฒนธรรม

ปรมินทร์ จารุวร. (2553). เทศน์มหาชาติ–สวดพระมาลัย : คติชนจากผ้าพระบฏและประเพณีพิธีกรรม ที่บ้านหนองขาว. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พฤทธ์ ศุภเศรษฐศิริ. (2544). การศึกษาทัศนะต่อลักษณะอันพึงประสงค์ของนักแสดงและผู้กำกับการแสดงละครโทรทัศน์. ภาควิชาศิลปะการแสดง มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

พิสูจน์ ใจเที่ยงตรง. (2563). ตำนานย่านอำเภอเดิมบางนางบวช. สุพรรณบุรี : องค์การบริหารส่วนจังหวัดสุพรรณบุรี.

ราชบัณฑิตยสถาน. (2554). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ.2554. กรุงเทพมหานคร : ราชบัณฑิตยสถาน.

สำนักงานศึกษาธิการ เขต 5. (2523). ที่มาของชื่อจังหวัด อำเภอ และสถานที่ต่างๆ ในเขตการศึกษา 5. กรุงเทพมหานคร : องค์การบริหารจังหวัด.

สุเทพ อ่อนสะอาด ผู้เชี่ยวชาญด้านเพลงพื้นบ้านและการแสดงเพลงทรงเครื่อง ผู้ให้สัมภาษณ์. 2 พฤศจิกายน 2563. ณ วิทยาลันาฏศิลปสุพรรณบุรี สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์ กระทรวงวัฒนธรรม

สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2547). หลักการแสดงนาฏศิลป์ปริทรรศน์. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์แห่ง จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อเนก นาวิกมูล. (2527). เพลงนอกศตวรรษ (ฉบับปรับปรุง). พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร : เมืองโบราณ.