DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL DESIGN WITH ONLINE LEARNING APPLICATIONS BY GAMIFICATION LEARNING APPROACH TO PROMOTE THE ABILITY TO THINK AND SOLVE PROBLEMS SYSTEMATICALLY OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS

Main Article Content

Nattapon Kaewudon
Fisik Sean Buakanok

Abstract

         Development of instructional design with online learning applications by gamification learning approach to promote the ability to think and solve problems systematically of elementary school students. The objectives of this study have 1) to develop an online teaching and learningby gamification learning approach to promote   the ability to think and solve problems. 2) To finofefficienex of application and achievement after learning with an line teaching management application by gamification learning approach to promote the ability to think and solve problems. 3) Satisfaction study of grade 6th students toward application, online teaching management by gamification. The population and sample group were students in grade 6th at Anuban Mae Moh School (Community 1), Mae Moh District, Lampang Province, Lampang Primary Education Service Area Office 1, with 35 students. Using one-to-one, small-group, and field-based experimental patterns. The tools were 1) application. 2) Learning achievement test. 3) Lesson plans for grade 6 students. 4) Systematic assessment of problem-solving ability. 5) Satisfaction Survey. The statistics used in the data analysis were mean, percentage, standard deviation.


         The results showed that; 1. The quality result of the application, the suitability of the various elements of the online teaching management application by gamification learning approach to promote the ability to think and solve problems, it was found that the quality was appropriate and consistent at a high level. has an average of 4.47 in the same way the creation and efficiency of application was performed with one-to-one, small-group, field-efficiency equal to the required benchmarks every time. 2. The systematic assessment result of problem solving skillsfrom the experimental used with students in grade 6 at Anuban Mae Moh School with 35 students. It was found that the average score for all items with an average of 3.43 at a high level and the standard deviation is 0.26. 3. The satisfaction result of grade 6th students with learning activities with online teaching management application by gamification learning approach to promote the ability to think and solve problems. It was found that the highest level. Has an average of 4.93.

Article Details

How to Cite
Kaewudon, N., & Buakanok, F. S. (2022). DEVELOPMENT OF INSTRUCTIONAL DESIGN WITH ONLINE LEARNING APPLICATIONS BY GAMIFICATION LEARNING APPROACH TO PROMOTE THE ABILITY TO THINK AND SOLVE PROBLEMS SYSTEMATICALLY OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Roi Et Campus, 11(2), 489–502. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/AJMBU/article/view/250782
Section
Research Article

References

กิตติ เสือแพร และมีชัย โลหะการ. (2557). การพัฒนาแอปพลิเคชันเพื่อการเรียนรู้บนระบบปฏิบัติการแอนดรอยในการเรียนวิชาประมวลผลภาพดิจิตอล สำหรับหลักสูตรครุศาสตร์อุตสาหกรรมบัณฑิต. การประชุมวิชาการครุศาสตร์อุตสาหกรรมระดับชาติ ครั้งที่ 7. มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ. 6 พฤศจิกายน 2557. 1-11.

ชนัตถ์ พูนเดช และธนิตา เลิศพรกุลรัตน์. (2559). แนวทางการจัดการเรียนรู้ด้วยแนวคิดเกมมิฟิเคชัน.วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร. 18(3). 331-339.

ดาราวรรณ นนทวาสี, วิวัฒน์ มีสุวรรณ์, เอกสิทธิ์ เทียมแก้ว. (2557). การพัฒนาแอพพลิเคชั่นเพื่อการเรียนรู้บนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ : กรณีศึกษาสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนทาขุมเงินวิทยาคาร. การประชุมวิชาการเสนอผลงานวิจัยระดับบัณฑิตศึกษา ครั้งที่ 15. มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

มนต์ชัย เทียนทอง. (2548). การออกแบบและพัฒนาคอร์สแวร์สําหรับบทเรียนคอมพิวเตอร์. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพมหานคร : สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ.

รมณียา สุรธรรมจรรยา. (2558). ผลการใช้แอพพลิเคชั่นสำหรับสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษบนแท็บเล็ตวิชาภาษาอังกฤษสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาราชบุรี เขต 2. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีการศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย : มหาวิทยาลัยศิลปากร.

วิจารณ์ พานิช. (2555). วิถีสร้างการเรียนรู้เพื่อศิษย์ในศตวรรษที่ 21. กรุงเทพมหานคร : มูลนิธิสดศรี-สฤษดิ์วงศ์.

ศศิธร พงษ์โภคา. (2558). การพัฒนาความสามารถในการคิดแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โดยการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิคการแก้ปัญหาอนาคตร่วมกับแผนผังความคิด. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวชาหลักสูตรและการนิเทศ. บัณฑิตวิทยาลัย :มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สิริวรรณ สุวรรณอาภา. (2523). เอกสารการสอนชุดวิชาพื้นฐานการศึกษา. นนทบุรี : มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมราช.

สุวิทย์ มูลคำ. (2547). ครบเครื่องเรื่องการคิด. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร : ภาพพิมพ์.