Shadowing the Hooptam Mural Art with a Theatrical Play

Authors

  • Maysa Utairat Faculty of Fine-Applied Arts and Cultural Science, Mahasarakham University

Keywords:

Hooptam, Isan mural art, Body shadow, Imaginary Body, Imagination, Michael Chekhov, Improvisation, Shadow Puppet Theatre

Abstract

This research project was aimed at conveying the knowledge of Hooptam, an Isan mural art form, to young Isan performers through theatre. the young performers were drawn to the Hooptam storytelling, with its expressive characters painted on the walls of ancient Isan monasteries. the vivid impression left on the young generation creates the question, how can young amateur performers aged 19-25 understand the Hooptam mural art through a theatrical process? The hypothesis was that, the young performers may reflect their understanding of the Hooptam itself through the creation of body shadows by means of Chekhovian acting exercises involving imagination and improvisation. the method was practice as a form of research; the theatrical creation process of the body shadow theatre, performed by the amateur performers of the Ohpoh theatre troop, made up of performers brought together by pure passion for theatre, with various academic backgrounds and had no previous knowledge of Hooptam. the research was conducted in two parts in 2009 and 2011. the meaning and the context of Hooptam are clarified as the body shadow and the curtain play are being performed. The researcher and the young performers developed the theatrical form with a team of academic advisors, specialists, and Isan folk art network.

 

 

References

อ้างอิง

พรรัตน์ ดำรุง. (2560). การปฏิบัติงานและคุณค่าของ “วิจัยการแสดง” สำหรับนักวิชาการด้านการละคร/การแสดง ในมหาวิทยาลัย.วารสารดนตรีและการแสดง

มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 3 (2), น.18-22.

พรรัตน์ ดำรุง. (2561). การเป็นละครของ สินไซรู้ใจตน: เรื่องเล่าที่ใช้

จินตนาการและความจริง (truth) ทางศิลปะการแสดง. วารสารแก่นดนตรีและการแสดง มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 1 (1), น.129-142.

พรรัตน์ ดำรุงและคนอื่นๆ. (2562). ข้ามศาสตร์ ข้ามเวลา: วิจัยการ

แสดงในวิถีนิเวศน์วัฒนธรรม. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย (สกว.).

เพ็ญผกา นันทดิลก. (2541). จิตรกรรมฝาผนัง เรื่องมหาเวสสันดรชาดก สิมวัดบ้านยาง ตำบลบรบือ จังหวัดมหาสารคาม.

(วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตร์มหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

เมษา อุทัยรัตน์. (2552). รายงานการดำเนินโครงการฮูปแต้ม. [เอกสารที่ไม่มีการตีพิมพ์]. โครงการสื่อพื้นบ้านสานสุขปีที่ 1

สำนักงานแผนงานทุนอุปถัมภ์เชิงรุกเพื่อสื่อศิลปวัฒนธรรมและกิจกรรมสร้างสรรค์ สำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ.

เมษา อุทัยรัตน์. (2552). วิดิทัศน์บันทึกกระบวนการซ้อมละครหุ่นเงาฮูปแต้ม. เข้าถึงได้จาก

https://drive.google.com/file/d/1TQoHRIPflosnS2bmK8F0uHmrBiD8xBVD/view?usp=sharing

เมษา อุทัยรัตน์. (2554). รายงานการดำเนินโครงการตุ้มโฮม[เอกสารที่ไม่มีการตีพิมพ์]. โครงการสื่อพื้นบ้านสานสุขปีที่ 3

สำนักงานแผนงานทุนอุปถัมภ์เชิงรุกเพื่อสื่อศิลปวัฒนธรรมและกิจกรรมสร้างสรรค์ สำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ.

เมษา อุทัยรัตน์. (2554). รายงานการดำเนินโครงการฮูปแต้ม. [เอกสารที่ไม่มีการตีพิมพ์]. โครงการสื่อพื้นบ้านสานสุขปีที่ 3

สำนักงานแผนงานทุนอุปถัมภ์เชิงรุกเพื่อสื่อศิลปวัฒนธรรมและกิจกรรมสร้างสรรค์ สำนักงานกองทุนสนับสนุนการสร้างเสริมสุขภาพ.

สิราภรณ์ สีหนันทวงศ์. (2543). การศึกษาเพื่อเสนอแนวคิดในการ

อนุรักษ์ สิมพื้นบ้าน ในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. (วิทยานิพนธ์สถาปัตยกรรมศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

อู่ทอง ประศาสน์วินิจฉัย. (2551). ซ่อนไว้ในสิม : ก-ฮ ในชีวิตอีสาน.

กรุงเทพฯ: โฟคัลอิมเมจ พริ้นติ้งกรุ๊ป จำกัด.

Chekhov, M. (2002). To the actor: On the technique of acting.

Routledge, Taylor & Francis Group. Kindle Edition.

Rushe, Sinéad. (2019). Michael Chekhov's acting technique:

A practitioner's guide. Bloomsbury Publishing. Kindle Edition.

Downloads

Published

2022-11-16

Issue

Section

บทความวิจัย