A Creative Dance Performance: Tok Lai Silp Tin Prib Pree
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is to study the history of the method of paper punching art by artisan Pittaya Silapsorn and to create a performance to illustrate the art of punching pattern of Prip Pree, or Phetchaburi. The research methodology included research forms, the dramatic arts performance, data collection, research tools, index item objective of congruence (IOC) of the tools, analysis and data summary, and discussion of results. The results were found that paper punching art as one of the artworks of Ten Essential Traditional Craftsmanship in Phetchaburi which involves carving paper by hammering it with a chisel into patterns such as Thai patterns and twelve zodiac patterns. The works are used to decorate the urn. The creative dramatic arts performance of Tok Lai Silp Tin Prib Pree had the patterns and performance elements of 1) a performance plot presenting equipment for punching paper of Twelve Zodiac Dance and paper punching artwork, 2) background music, Thai and international, 3) contemporary dress in white tones, 4) dramatic arts dancers, 5) props: chisel, hammer and banner flags, and 6) choreography that imitate animals’ gestures combined with Thai traditional dance.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles, information, content, pictures, etc. which have been published in Fa Nuea Journal, are copyright of Fa Nuea Journal. If any person or party wishes to disseminate all or part of it or take any action must be referenced. Do not use for commercial purposes and do not modify (CC-BY-NC-ND). For further details, please access at Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
References
ขจิตขวัญ กิจวิสาละ. (2553). ความหมายของการขัดขืนอำนาจของสังคมผ่านการ เล่าเรื่องในภาพยนตร์ไทยระหว่าง พ.ศ. 2513 - 2550. [วิทยานิพนธ์ปริญญานิเทศศาสตรดุษฎีบัณฑิต จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย]. Chulalongkorn University Intellectual Repository (CUIR). https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30669
ตรีวิทย์ แพทย์เพียร. (2546). การศึกษาวิเคราะห์ศิลปะงานสลักกระดาษประดับ โกศสกุลช่างเพชรบุรี. สาขาวิชาศิลปศึกษา คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
ชนันญา ชูนาค. (2558). ละคอนเล็ก : การสร้างสรรค์การแสดง เพื่อเสริมสร้างความเข้าใจในศิลปะการแสดงหุ่นละครเล็กสำหรับคนรุ่นใหม่. [วิทยานิพนธ์ ศิลปกรรมศาสตร์ดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์] จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ธนกร สรรวราภิภู. (2558). กระบวนการสร้างสรรค์นาฏยศิลป์ร่วมสมัย. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏบ้านสมเด็จเจ้าพระยา, 9(2), 17-29.
ธรากร จันทนะสาโร. (2557). นาฏศิลป์จากแนวคิดไตรลักษณ์ในพระพุทธศาสนา. [วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต] จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
นฤทธิ์ วัฒนภู. (2553). จิตรกรรมปลิวลม. ศิลปะการตอกกระดาษ. วาดศิลป์.
บุญเตือน ศรีวรพจน์. (2553). งานช่างกับมรดกศิลปวัฒนธรรม. สำนักวรรณกรรมและประวัติศาสตร์ กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม.
ประวิทย์ ฤทธิบูลย์. (2565). รูปแบบการสร้างสรรค์นาฏศิลป์จากมายาคติ. วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏวไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์, 16(2), 123-136.
พรรณพัชร์ เกษประยูร. (2562). การเคลื่อนไหวร่างกายในการแสดงนาฏศิลป์วารสารวิชาการ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร, 3(1), 36-48.
ศูนย์ส่งเสริมศิลปาชีพระหว่างประเทศ. (2552). การตัดกระดาษลวดลายอนุรักษ์. บริษัทพิมพ์ดีการพิมพ์ จำกัด.
สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ กระทรวงวัฒนธรรม. (2551). ช่างฝีมือพื้นบ้านงานตอกกระดาษ. โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.
สำนักงานวัฒนธรรมจังหวัดเพชรบุรี. (2550). เพชรบุรีเมืองงาม : งามงานสกุลช่าเมือง. ธรรมสาร จำกัด.
สุพจน์ จิตสุทธิญาณ. (2556). ความเข้าใจในทฤษฎีสุนทรียะ. วารสารศิลปศาสตร์, 9(2), 161-179.
สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2557). นาฏยประดิษฐ์ทฤษฎี. วารสารราชบัณฑิตยสถาน, 39(3), 103-116.