Learning Culture of Thai Muslim Women in Deep South Provinces

Main Article Content

ซอลีฮะห์ หะยีสะมะแอ

Abstract

                                                                                                                                 Abstract
       
This research is aimed at : 1.investigating the importance of “Majlis Ilmi” in promoting the quality of life and family of Thai Muslim women in Deep South Provinces of Thailand; 2.suggesting guidelines for concerned parties or organizations in empowerment  promoting learning culture of Thai Muslim women in Deep South Provinces  of Thailand. The study is a mixed-mode research, employed both the quantitative and qualitative approaches. The major samples were 80 members of Muslim woman NGOs, and key informants of the study were  28 Thai Muslim women who were committee and members of Muslim woman NGOs, as well as 10 Muslim academicians in Deep South Provinces of Thailand, selected by using purposive selection. The data collection using documentary search, survey-method, non-participant observation, in-depth interviews and focus group.


The results showed as follows : 1. The importance of “Majlis Ilmi”in promoting the quality of life and family of Thai Muslim women in Deep South Provinces of Thailand in all aspects is at a high level, leaded by the aspect of Islamic faith, followed by practice of Islamic teachings, family, Islamic moral and ethics, social life. 2.Suggesting guidelines for concerned organizations in empowerment promoting learning culture of Thai Muslim women in Deep South Provinces of Thailand were 1.) A standard curriculum should be developed, integrated and comprehensive in all aspects of life, be in accordance with the context of the 21stcentury society; 2) Specialist and well-personality Lecturers should be selected, 3.) Media or books for enhancing paradigm of building a peaceful family and society should be available to assess; 4.) Activity organizing should be interesting and various methods; 5.) Program management should be standard, through development qualified committee staff and information technology; 6.) Program should enhance Halagoh Al-Qur’an (Study Group) approach for the members, and building network cooperation for promoting learning culture. 


Keywords : Learning Culture, Majlis ilmi, Islamic Education, Thai Muslim Women

Article Details

How to Cite
หะยีสะมะแอ ซ. (2021). Learning Culture of Thai Muslim Women in Deep South Provinces. Al-HIKMAH Journal, 11(21), 127–141. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/HIKMAH/article/view/248142
Section
Research Article

References

บรรณานุกรม
กระทรวงศึกษาธิการ.2542.พระราชบัญญัติการศึกษา
แห่งชาติ พ.ศ.2542. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภา
ลาดพร้าว.
เกษตรชัย แหละหีม.2549. รายงานวิจัยเรื่อง บทบาท
ที่เป็นจริงและบทบาทที่คาดหวังของวิทยาลัย
อิสลามยะลาตามทัศนะนักวิชาการมุสลิมใน
สามจังหวัดชายแดนภาคใต้. ยะลา วิทยาลัย
อิสลามยะลา.
ชาย โพธิสิตา.2550.ศาสตร์และศิลป์แห่งการวิจัยเชิง
คุณภาพ.พิมพ์ครั้งที่ 3.กรุงเทพ : อมรินทร์พริ้นติง.
เชค มุหัมมัด บิน ศอลิหฺ อัล-อุษัยมีน. ซุฟอัม อุษมาน
แปลเรียบเรียง.2010.หลักความเชื่อของมุสลิม.
บริษัท เฟิร์สออพเซ็ท 1993 จำกัด.นนทบุรี.
ซอลีฮะห์ หะยีสะมะแอ.2556. มโนทัศน์การศึกษา
อิสลาม. พิมพ์ครั้งที่2.โรงพิมพ์ชานเมือง.สงขลา
เชคมุฮัมมัด ซอและห์ อัลมุนัจญิด, มปป.(มุฮัมมัด บิน
ฟาริด อัลอัชอารีย์ แปล).40 ข้อคิดเพื่อปรุงชีวิตใน
บ้าน.ส.วงศ์เสงี่ยม : กรุงเทพ
ธเนศ ขำเกิด.มปป.รัฐธรรมนูญแห่งราชอาณาจักรไทย
พ.ศ.2540และพ.ศ.2550ในส่วนที่เป็นแม่บท
และเกี่ยวข้องกับกฎหมายการศึกษา สืบค้นจาก
https://www.gotoknow.org/posts/333626)
นัศรุลลอฮฺ ต็อยยิบ (แปลและเรียบเรียง).2547. หนทาง
สู่ความสุข. สงขลา.
ฟัตฮี ยะกัน.อิบนุ (อิสมาอีล แปลและเรียบเรียง). 2530.
อะไรคือความหมายการเป็นมุสลิมของฉัน.
กรุงเทพ.
สภาความมั่นคงแห่งชาติ, สานักงาน. 2554.“การรับฟัง
ภาคประชาชนในฐานะผู้มี ส่วนได้เสียโดยตรงกับ
การแก้ไขปัญหาจังหวัดชายแดนภาคใต้”รายงาน
การวิจัย ศูนย์นโยบายโลกมุสลิม คณะเศรษฐ-
ศาสตร์ จุฬาลงกรณ์ มหาวิทยาลัย.
สมาคมนักเรียนเก่าอาหรับประเทศไทย. 1419 ฮ.ศ.
พระมหาคัมภีร์อัลกุรอานพร้อมคำแปลเป็น
ภาษาไทย.ศูนย์กษัตริย์ฟาฮัด เพื่อการพิมพ์
อัลกุรอาน : อัลมาดีนะฮฺ
สุภางค์ จันทรวานิช. การวิจัยเชิงคุณภาพ.2545.พิมพ์
ครั้งที่ 10. กรุงเทพ.จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
มัสลัน มาหะมะ (บรรณาธิก่าร). 2552. อิสลามวิถีแห่ง
ชีวิต. ปัตตานี. โรงพิมพ์มิตรภาพ.
มุศเฏาะฟา มูฮํมหมัด อัฏ-เฏาะฮาน.นัศรุลลฮฺ ตอยยิบ
แปล.2545.มุสลิมควรมีบุคลิกภาพอย่างไร.
สงขลา.อัรริซาละห์.
มุฮัมมัด อะฎียะฮฺ อัล-อิบรอซี (บรรจง บินกาซัน แปล).
2554.การศึกษาในอิสลาม.สงขลา.สำนักพิมพ์
บ้านอัรกอม.
มุฮัมมัด อับดุลลอฮฺ อัลเคาะฏีบ (สมบูรณ์(ยะอฺกูบ) สืบ
สุข แปล).2554. 10 ขั้นตอนสู่การเป็นมุสลิม
คุณภาพ.กรุงเทพ.
มูหะมัด คอยา.2550.บทบาทของมัสยิดในจังหวัด
ปัตตานีในการเผยแผ่อิสลามและความรู้
กรณีศึกษามัสยิดอิบาดุรรอฮมาน ตำบลปูยุด
อำเภอเมืองปัตตานี.วิทยานิพนธ์ปริญญา
มหาบัณฑิต สาขาวิชาอิสลามศึกษา
มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาลัยสงขลา
นครินทร์.
มุฮัมมัด อับดุลลอฮฺ อัลเคาะฏีบ (สมบูรณ์(ยะอฺกูบ) สืบ
สุข แปล).2554.10 ขั้นตอนสู่การเป็นมุสลิม
คุณภาพ.กรุงเทพ.
อิบราเฮ็ม ณรงค์รักษาเขต. 2553.ทฤษฎีใหม่สถาบัน
การศึกษามุสลิมจังหวัดชายแดนภาคใต้ความ
จริงที่ยังไม่ถูกเปิดเผย”สงขลา.สลาตันการวิจัย
และวิชาการ,หจก.หาดใหญ่กราฟฟิก สงขลา.
อิสมาอีลลุตฟี จะปะกียา(อนัส แสงอารี แปล).2557.
คู่มือหะละเกาะฮฺอัลกุรอาน เรียน อ่าน ฟัง
ใคร่ครวญ ร่วมศึกษาและอธิบาย.ปัตตานี.
องค์การบริหารส่วนจังหวัดปัตตานี.
อิสมาอีลลุตฟี จะปะกียา. มันศูร อับดุลลอฮฺ และซุฟอัม
อุษมาน แปล.2015. มูอัลลิม ร็อบบานีย์ ครู
ผู้สร้างประชาชาติ.มหาวิทยาลัยฟาฏอนี ปัตตานี.
Ali Ahmad Madkour.“The Concept of Islamic
Education Curriculum,”.ใน Fathi Hasan
Malkawi and Hussein Abdul Fattah. The
Education Conference Book.(on
“Towards the construction of a
contemporary Islamic Education
Theory”)1992. 1992. Amman. Islamic
Studies and Research Association.
Hashim, Rusnani.1996. Educational Dualism in
Malaysia : Implication for Theory and
Practice. Kuala Lumpur.Oxford University
Press.
Khalid Hamid Al-Hazimi.2002.Usul al-Tarbiyah
al-Islamiah. Darul Alam Al Kitab. Al-
Riyadh, Saudi Arabia.
Rosnani Hashim. Kurikulum Pendidikan Dari
Perspektif Islam Dalam Konteks
Pendidikan di Malaysia. 2001. Journal
Pendidikan Islam. Volume 9. No.4.
Malaysia. National University of Malaysia.
Shamsoodien B. Parker.1997. A Study of
Management System in Distance
Learning : Implication for the
International Islamic University
Malaysia. Unpublished Master of M.Ed
Thesis, International Islamic University
Malaysia.
Waseem M. Fathalla.”From Quality of Life
to Value of Life: An Islamic Ethical
Perspective”สืบค้นจาก
http://www.ijmbs.org.
Watchareeya Wanglem.1997. Ideal and Actual
Teaching Behaviors (Roles) as
Perceived by Islamic Studies Teachers
in the Public Secondary Schools in
Southern Border Provinces of
Thailand. Unpublished Master of M.Ed.
Thesis, International Islamic University
Malaysia.