Article The Implementation of 5E Learning Cycle Model Combination with Google Meet and Vonder Go Applications on Morbidity and Mortality in Thai Population
Keywords:
5E Learning Cycle, Google Meet, Vonder go, Morbidity and Mortality in Thai PopulationAbstract
The objectives of this research (1) were to compare the students' learning achievements in health education courses on morbidity and mortality in Thai population, before and after the implementation of 5E learning cycle model in combination with Google Meet and Vonder go applications in learning management (2) to study the satisfaction of the implementation of 5E learning cycle model in combination with Google Meet and Vonder go applications in learning management. This research adopted the one-group pretest-posttest design. The sample was 25 grad 5students. The research instruments included the learning management plan, the satisfaction assessment and the academic achievement test. The confidence level is 0.83. The data were analyzed using mean, standard deviation, relative growth scores and independent sample t-test statistics. The research finding showed that (1) regarding the mean scores of the academic achievement before and after the implementation of the learning management, the mean score of the pre-test was 5.28 ± 3.17, and the mean score of the post-test was 15.40 ± 2.39. That is to say, the mean score of the post-test was higher than the pre-test with a statistical significance of .05. Also, the students had an improvement of relative score of 68.75%, which was a high level (2) the students were satisfied with the learning management, which generally was at a high level (M=4.37). The point which stated that “The learning environment makes the students more enthusiastic about their studies.” had the highest mean scores, followed by “the learning management helped the students to learn and understand on their own and encouraged students to exchange knowledge and ideas.” However, learning management affects students to understand what they can learn by themselves, increases their interest in learning, stimulates learning skills, and provides a basis for students to apply their experiences pragmatically.
References
กรมวิชาการ. 2551. คู่มือการจัดการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้สุขศึกษาและพลศึกษา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์ (ร.ส.พ.).
กัณณภัค นรากร, เชษฐ์ ศิริสวัสดิ์ และกิตติมา พันธ์พฤกษา. 2560. ผลการจัดการเรียนรู้วิชาสุข
ศึกษาโดยการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้ ที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และเจตคติต่อการ จัดการเรียนรู้ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร. 15(1). 110-122.
ดาวประดับ เรืองศิริ. 2557. รูปแบบการสอนบูรณาการการพัฒนาการสอนแบบใช้เกมเป็นฐาน
(Game Based Learning) ในรายวิชาคณิตศาสตร์ สังคมศึกษา ศาสนาและวัฒนธรรม และการ
ออกแบบและเทคโนโลยีโดยใช้วิธีการจัดการเรียนการสอนแบบเกม (Game Base Learning) ชื่อ
เกม Vonder go สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 (รายงานการวิจัย). กาญจนบุรี: โรงเรียน
ไทรโยคน้อยวิทยา.
ตรีธงชัย หวลถึง. 2563. การพัฒนาชุดกิจกรรมการเรียนรู้ตามกระบวนการสืบเสาะหาความรู้แบบวัฏจักรการเรียนรู้ 5 ขั้น (5E) รายวิชาสุขศึกษา เรื่อง การเจริญเติบโตและพัฒนาการของวัยรุ่น กลุ่มสาระการเรียนรู้ สุขศึกษาและพลศึกษา สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1. สิกขา วารสารศึกษาศาสตร์, 7(2). 94-107.
นรรัชต์ ฝันเชียร. 2563. Games Based Learning หรือ GBL. สืบค้นวันที่ 8 กันยายน 2564. จากhttps://www.trueplookpanya.com/blog/content/84436/-blog-teamet.
ประชาชาติ. 2564. เรียนออนไลน์ 5 รูปแบบ ปลดภาระผู้สอน-ผู้ปกครอง. จากอินเตอร์เน็ต.https://www.prachachat.net/education/news-756468. (ค้นเมื่อ 8 กันยายน 2564)
วุฒิชัย ภูดี และ ชัยณรงค์ เพียรภายลุน. (2564). อนาคตภาพของผู้สอนยุคดิจิทัลหลังจากวิกฤตการณ์โควิด 19. วารสารปัญญาภิวัฒน์. 13(2), 321-329.
สุวิมล มธุรส. 2564. การจัดการศึกษาในระบบออนไลน์ในยุค NEW NORMAL COVID-19. วารสาร
รัชตภาคย์, 15(4), 33-42.
สมบัติ การจนารักพงค์. 2549. นวัตกรรมการศึกษา ชุดคู่มือการประเมินทักษะการคิดตามหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544. กรุงเทพฯ: ชีเอ็ดยูเคชั่น.
สำนักงาน ก.ค.ศ. 2564. ศธ.แถลงข่าว รวมพลังจัดการศึกษาปลอดภัยใต้วิกฤตโควิดระลอกสาม.
สืบค้นวันที่ 12 กันยายน 2564. จาก https://otepc.go.th/th/content_page/item/3355-2021-
-11-05-42-30.html.
อัมภวัลย์ พฤษกรรม. 2557. การพัฒนาผลสัมฤทธิ์โดยใช้เกมการสอนตามรูปแบบการเรียนรู้แบบ
BBL เรื่องภูมิศาสตร์ประเทศไทย ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนปรินส์รอยแยลส์
วิทยาลัย.กรุงเทพมหานคร: โรงเรียนปรินส์รอยแยลส์วิทยาลัย.
Reimers, Fernando, M., & Schleicher, A. 2020. A Framework to Guide an Education Response to the COVID-19 Pandemic of 2020. Retrieved May 10, 2020, from https://www.hm.ee/sites/ default/files/ framework_guide_v1_002_harward.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Al-HIKMAH Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.