study of creativity from the final project work from the instructing of Time-based media design for the second year students in Communication Design Department.

Main Article Content

นิจจัง พันธะพจน์

Abstract

This research is a mixed method research with the objective to study the creativity from final project work in time-based media design course and to study the results of learning achievement in time-based media design course for the 2nd year students in the communication design department, School of Fine and Applied Arts, Bangkok University. A population in the research consisted of 2nd year students enrolled in Subject CD283: Time-based media design. A sample of 30 subjects were obtained by simple random sampling. The duration of the experiment was the second semester of the academic year 2019. The research instruments were 1) Creative evaluation form from student final project. The statistics used in the research is descriptive statistics, which is an analysis of the data characteristics showing measurement results in the form of the mean values ​​are mean, percentage and standard deviation. Measurement and evaluation by teachers together with expert’s person. 2) In-depth interviews with a sample group providing primary information as a case study divided issues as follows knowledge content of study teaching features assignments and evaluation of behavior, attitude towards learning other comments. After that, the conclusion will be discussed together with the statistical data analyzed. The research results were found that creativity from the final project work in time-based media design course for the 2nd year students in the communication design department was at the high level (X ̅ = 3.64) higher than the set hypothesis. The instructing results and learners' opinions on the course are quite good. Most students have a good attitude towards teaching and learning.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Research Articles

References

ฉลอง สุนทรนนท์. (2558). ศิลปะสร้างสรรค์พัฒนา (EQ) เด็ก. กรุงเทพฯ: วาดศิลป์.
ชาญณรงค์ พรรุ่งโรจน์. (2546). ความคิดสร้างสรรค์ .กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ชัยวัฒน์ สุทธิรัตน์. (2553). การจัดการเรียนรู้แนวใหม่. นนทบุรี: สหมิตรพริ้นติ้ง แอนด์พับลิสซิ่ง.
ธร เห็นประเสริฐ และ ดวงกมล ไตรวิจิตรคุณ. (2558). การวิเคราะห์วิธีการเรียนรู้ของนักเรียนและแนวการสอนของครูวิทยาศาสตร์ ตามการรับรู้ของนักเรียนมัธยมศึกษาตอนปลาย: การวิจัยแบบผสมวิธี. วารสารอิเล็กทรอนิกส์ทางการศึกษา, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 10(1)
ธิดารัตน์ จันทะโก. (2556). คุณลักษณะดี เก่ง มีความสุขของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้แบบกระบวนการแก้ปัญหา. วารสารราชพฤกษ์, 10(3)
บุญชม ศรีสะอาด. (2543). การวิจัยเบื้องต้น. กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาสน์.
วิชัย วงษ์ใหญ่. (2533). เอกสารประกอบการสอนเรื่องกิจกรรมสร้างสรรค์ สำหรับเด็กก่อนวัยเรียน.กรุงเทพ
:ภาควิชาหลักสูตรและการสอน คณะศิกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
สุมินตรา แก่นท่าตาล. (2560). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิชาการออกแบบอนิเมชัน 2 มิติ โดยใช้บทเรียน คอมพิวเตอร์ช่วยสอน ของนักศึกษาระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูงปี ที่ 1/15A สาขาวิชาคอมพิวเตอร์กราฟิก สาขาวิชาคอมพิวเตอร์กราฟิก วิทยาลัยเทคโนโลยีอรรถวิทย์พณิชยการ
สุทิน ชนะบุญ. (2549). สถิติและการวิเคราะห์ข้อมูลในงานวิจัยด้านสุขภาพ เบื้องต้น. ขอนแก่น: สํานักงานสาธารณสุขจังหวัดขอนแก่น.
Fitz -Gibbon & Carol,T. (1987). How to Design a Program Evaluation. Newbury Park: Sage.
Juliao, D. (2020) Graphic Design Application in Time-Based Media. Retrieved May 20, 2020, https://study.com/academy/lesson/graphic-design-application-in-time-based-media.html
Layboune, K. (1998). The Animation book. New York: Three river press.
Palmisano , S. (2004). Defining Creativity and Innovation .Retrieved May 21, 2020, https://www.creativityatwork.com/2014/02/17/what-is-creativity
Söylemez, S. and Güneş, F. (2018) The Skill Approach in Education: From Theory to Practice.Cambridge :Scholars Publishing,
Torrance. E. P. (1962). Guiding Creative Talent. New Jersey: Prentice–Hall.