The Ra-Perp Ritual:“Liminality” in the Cultural Structure of Khaphrakaew Ethnic Group

Authors

  • Dr. Kiattisak Bangperng ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ประจําคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม

Keywords:

Ra-Perp ceremony, Khaphrakaew ethnic group, Liminality

Abstract

The Khaphrakaew (Champask province, Lao PDR) respects many levels of spirits, creating a social structure according to a power hierarchy. In daily life, the Khaphrakaew must obey Heatkong and follow the power hierarchy strictly or face punishment by the spirits. The Ra-Perp ritual is a ritual for worshipping the clan spirits who are controlling and looking after its members’ lives. The ritual has created conditions of liminality and cummunitus[1] , devoid of rules and Heatkong. Participants can display any behaviors that they cannot show during their normal day to day lives. This gives equality to the members for a temporary period of time. Once the ritual concludes, the members are reassembled into Heatkong. Therefore, the Ra-Perp ritual helps to relieve the stress of day to day life during which the members are controlled by spirits and Heatkong, as well as to remind the members of the rules and power relationships. It can be said that the Ra-Perp ritual acts to harmonize and maintain the social structure of the Khaphrakaew ethnic group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กรมศิลปากร, 2484ก. “พงศาวดารนครจําปาศักดิ์ฉบับพระยามหาอํามาตยาธิบดี.” ประชุมพงศาวดารภาคที่ 70 เรื่องเมืองนครจำปาศักดิ์. กรุงเทพฯ: ศิลปากร.

กรมศิลปากร, 2484ข. “พงศาวดารนครจําปาศักดิ์ฉบับหม่อมอมรวงศ์วิจิตร (ม.ร.ว.ปฐม คเณจร).” ประชุมพงศาวดารภาคที่ 70 เรื่องเมืองนครจำปาศักดิ์. กรุงเทพฯ: ศิลปากร.

เกียรติศักดิ์ บังเพลิง, 2558. ชุมชนชาติพันธุ์ “บรู” ร่วมสมัยบนพื้นที่ชายแดนไทย-ลาว: วิถีชีวิต และการปรับตัวทางวัฒนธรรม. ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขามานุษยวิทยา คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, กรุงเทพฯ.

เกียรติศักดิ์ บังเพลิง, 2559. ข่าพระแก้ว: พลวัตชาติพันธุ์ในบริบทประวัติศาสตร์และการเมืองลาว-ไทย. กรุงเทพฯ: สํานักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ (วช.).

เติม วิภาคย์พจนกิจ, 2530. ประวัติศาสตร์อีสาน. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโครงการตําราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์.

นิธิ เอียวศรีวงศ์, 2536. ท่องเที่ยวบุญบั้งไฟในอีสาน: บุญบั้งไฟต้องรับใช้ชาวยโสธร ไม่ใช่ชาวยโสธรรับใช้บุญบั้งไฟ. กรุงเทพฯ: มติชน.

พิเชฐ สายพันธ์, 2539. “นาคาคติ” คติอีสานลุ่มน้ำโขง: ชีวิตทางวัฒนธรรมจากพิธีกรรมร่วมสมัย. สังคมวิทยาและมานุษยวิทยามหาบัณฑิต คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, กรุงเทพฯ.

ກົມຊົນເຜົາ, 2008. ບັນດາຊົນເຜົາໃນ ສປປ.ລາວ. ວຽງຈັນ: ກົມຊົນເຜົາ.

Douglass, M., 1966. purity and danger. Great Britain: redwood burn limited.

Turner, V. W., 1969. The ritual process: structure and anti-structure. Chicago: Aldine Pub. Co. [1969].

เนือง ซุมจันทน์. 2560. สัมภาษณ์โดยผู้เขียน. จําปาสัก : 18 มีนาคม.

แก่น ดวงปัญญา. 2560. สัมภาษณ์โดยผู้เขียน. จําปาสัก : 25 มีนาคม.

วินัย ดวงปัญญา. 2560. สัมภาษณ์โดยผู้เขียน. จําปาสัก : 25 มีนาคม.

สรพงษ์ คําาตัน. 2560. สัมภาษณ์โดยผู้เขียน. จําปาสัก : 25 มีนาคม

สวน ซุมจันทน์. 2560. สัมภาษณ์โดยผู้เขียน. จําปาสัก : 25 มีนาคม.

โสม ซุมจันทน์. 2560. สัมภาษณ์โดยผู้เขียน. จําปาสัก : 26 มีนาคม.

มั่น คําผุย. 2560. สัมภาษณ์โดยผู้เขียน. จําปาสัก : 17 พฤษภาคม.

Downloads

Published

2018-06-28