PREHISTORIC MORTUARY PRACTICE: BELIEF AND SOCIAL STATUS

Authors

  • Putsadee Rodcharoen Faculty of Archaeology, Silpakorn University

Keywords:

สมัยก่อนประวัติศาสตร์, การฝังศพ, ความเชื่อ

Abstract

Most evidence from the excavation of prehistoric archeology sites in Thailand comes from the burial sites. There are three types of Mortuary Practice , as follow

1.Primary Burial : This is the general type of mortuary practice that is found in every part of Thailand . They will bury the dead body by laying it down in a pit. Some bodies are turned face up and some are placed on their side. In the burial type, the human bones will be found laying anatomically correct. Sometimes dead infants are found buried in the pottery called burial jar.

2.Secondary Burial : This type brings some parts of the bones form the primary burial, and puts them in a big pottery jar for a ritual before being buried back in the pit.

3.Cremitions : This is the one of the most important evolutions of the ancient community that changed the traditional ritual. This evolution makes the change of a prehistoric community to historical community.

Archaeologists can study the social status of the skeletons from the Mortuary Practice. They study evidence found the excavation pit with the skeleton. If the burial pit has various artifacts, then they can assume that dead people would have had a good social status when they were still alive.

 

References

กรมศิลปากร. เปิดประตูผาค้นหาแหล่งวัฒนธรรม 3,000 ปี ที่ลําปาง, กรุงเทพฯ : กรมศิลปากร, 2544

ชัยพร พิบูลศิริ “ประเพณีการฝังศพในสมัยหิน” สารนิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตร์บัณฑิต (โบราณคดี) ภาควิชาโบราณคดี คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2512

ชิน อยู่ดี สมัยก่อนประวัติศาสตร์ในประเทศไทย, พระนคร : กรมศิลปากร, 2510

นวรัตน์ มงคลคํานวณเขตต์, บ้านปราสาทแหล่งโบราณคดีอีสานล่าง. กรุงเทพฯ : กองโบราณคดี กรมศิลปากร, 2534

ประพิศ พงศ์มาศ. “หม้อกระดูก : พิธีกรรมผสมผสานระหว่างยุค.” ศิลปากร 42, 4 (ก.ค.-ส.ค. 2542) : 78-88.

รัศมี ซูทรงเดช, บรรณาธิการ. พลวัตทางสังคม วัฒนธรรมและสิ่งแวดล้อมบนพื้นที่สูงในอําเภอปางมะผ้า จังหวัดแม่ฮ่องสอน : งานวิจัยบูรณาการ โบราณคดีเชิงพื้นที่แบบครบวงจร. กรุงเทพฯ : โครงการโบราณคดีบน พื้นที่สูงในอําเภอปางมะผ้า จังหวัดแม่ฮ่องสอน ระยะที่สอง, 2549.

วรรณนี้ มุกปักษาเจริญ. “ประเพณีการฝังศพของคนก่อนประวัติศาสตร์ที่บ้านดอนตาเพชร.” สารนิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตร์บัณฑิต (โบราณคดี) ภาควิชาโบราณคดี คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2519.

วลัยลักษณ์ ทรงศิริ, แหล่งโบราณคดียุคดึกดําบรรพ์ที่ประตูผา จังหวัดลําปาง : ภาพเขียนสีพิธีกรรม 3,000 ปีที่ผ่าศักดิ์สิทธิ์ กรุงเทพฯ : มติชน, 2545.

เวียงคํา ชวนอุดม. “การศึกษาแบบแผนการฝังศพในภาชนะดินเผาในลุ่มแม่น้ํามูล-ซี.” วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตร์มหาบัณฑิต (โบราณคดีสมัยก่อนประวัติศาสตร์) ภาควิชาโบราณคดี บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2545.

ศรีศักร วัลลิโภดม. “วัฒนธรรมทุ่งกุลาร้องไห้” เมืองโบราณ 29, 2 (เม.ย.-มิ.ย. 2546) : 12-22.

ศศิธร โตวินัส. “การศึกษาเปรียบเทียบการฝังศพทารกในภาชนะดินเผาที่พบในแหล่งโบราณคดีบ้านโป่งมะนาวกับแหล่งโบราณคดีเป็นอุโลก” สารนิพนธ์ปริญญา ศิลปศาสตร์บัณฑิต (โบราณคดี) ภาควิชาโบราณคดี คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร, 2548.

สุกัญญา เบาเนิต. “พิธีกรรมการฝังศพของวัฒนธรรมทุ่งกุลาร้องไห้” เมืองโบราณ 29, 2 (เม.ย.-มิ.ย. 2546) : 37-45.

สุรพล นาถะพินธุ, บ้านเชียง, กรุงเทพฯ : งานเผยแพร่ สํานักงานเลขานุการกรม กรมศิลปากร, 2530

สุรพล นาถะพินธุ, รากเหง้า บรรพชนคนไทย : พัฒนาการทางวัฒนธรรมก่อนประวัติศาสตร์, กรุงเทพฯ : มติชน, 2550.

อนุมานราชธน, พระยา, การตาย. กรุงเทพฯ : แม่ฝาง 2531

Downloads