BLIND STREET MUSICIANS (BUSKERS) - A WAY OF LIFE IN THAILAND

Authors

  • Nattawut Singkul Faculty of Archaeology, Silpakorn University

Keywords:

ประวัติศาสตร์, วิถีชีวิต, วณิพก

Abstract

This article presents some history of blind musicians, or buskers, in Thailand, as well as identifying what it means to be a blind musician, come beggar, in Bangkok. Modern social studies construct patterns to help identify and classify social groups, with classifications that include; normal or abnormal, rich or poor, employed or unemployed – these classifications are then used by social sensors and governments to control elements of society, including these blind street musicians.

Using anthropology methodology and interview techniques, a group of blind Bangkok street musicians were researched in order to help understand their life and the way they use public space. An example is Amorn Samackarn, a sole street musician (who was extensively researched). Additionally, a large variety of available documentation was investigated from which much data was sourced.

These blind street performers are the personification of modern day personal struggle due, in part, to some of the negative effects of urbanization. These musical beggars use their bodies and music to fight for a position in society where they can, at least, survive.

 

References

กมลศักดิ์ สรลักษณ์ลิขิต. “ขอทานด้วยเสียงดนตรี ดีดสีด้วยน้ําตา” ศิลปวัฒนธรรม 24, 2 (ธ.ค. 2545) : 40-41.

กองวิชาการ กระทรวงมหาดไทย. รายงานการสํารวจลักษณะและพฤติกรรมการปรับตัวของคนไร้ที่พึ่งในสถานสงเคราะห์, กระทรวงมหาดไทย, กรุงเทพฯ : 2517.

เธียรชัย เอี่ยมวรเวช. พจนานุกรมไทย-อังกฤษ, กรุงเทพฯ : 2539.

ปานะนันท์. “ประมวลบทร้องเพลงไทยของเก่า” พระนคร กรุงเทพฯ, มปป. ประคอง เตกฉัตร. “ความเห็นบางประการในเรื่องกฎหมายขอทาน” วารสารอัยการ 15, 167 (พ.ศ. 2535) : 123-128.

พระมหามนตรี (ทรัพย์), นิทานโบราณ ชุดระเด่นลันได., ลายกนก, กรุงเทพฯ: 2539.

พระราชบัญญัติควบคุมการขอทาน พุทธศักราช 2484 นี้ตีเวชช์ พระนคร กรุงเทพฯ, 2491.

ยุพิน จิตติชานนท์, “ลุยปราบขอทานระดับชาติ เอาผิดหัวหน้าแก๊งค์ ให้พระมาโปรด” ข่าวพิเศษ อาทิตย์วิเคราะห์ 17, 860 (3-9 ธ.ค. 2536) : 30-31.

สมศักดิ์ ชินอรุณชัย “ความเห็นบางประการในเรื่องกฎหมายขอทาน” วารสารอัยการ 14, 14 (ต.ค. 2537) : 27-36.

สมศิริ ยิ้มเมือง. “เพลงขอทานตํานานวณิพกไทย” สยามอารยะ 2,17 (พ.ศ. 2537) : 133-136

สุรศักดิ์ มณีศร. “กฎหมายขอทาน” วารสารนิติศาสตร์, 24, 2 (ม.ย. 2537) 179-183.

สุวิทย์ ภักดีราษฎร์ “อาชีพขอทานตํานานเพลงวณิพก” วัฏจักรการเมือง. 1, 35 (5-11 ก.พ. 2536) : 43-43.

หมอบรัดเลย์ Dictionary of the Siamese language, ม.ป.พ. : 1873.

อเนก นาวิกมูล, เพลงนอกศตวรรษ. เมืองโบราณ, กรุงเทพฯ : 2527

หนังสืออ้างอิงภาษาอังกฤษ

Dreyfus, L. Hubert and Rabinow paul Michel Foucault : Beyond Structuralism and Hermerneutics With an Afterword by Michel Foucault. Chicago : The University of Chicago Press.

ข้อมูลจากการสัมภาษณ์

นายอมร สมัครการ, นายประยูร พรราช, นายสานิตย์, วงมิวสิคซาวด์, วงศิษย์ฟ้า บางกอก, วงยายแมวตาโต้ง, วงยายตุ่ม, วง Memory Brand, ลุงประเสริฐ ลุงขาว, ทิพย์ มุ่งดี, ป้าจิ๋ม, ตาจัน และวงตาหวาง

Downloads