Paintings of the Buddha’s life on Wooden Panels of Lecture Halls in Chandhavas Temple and Khokaewsudharam Temple in Phetchaburi
Keywords:
Paintings of the Buddha’s life, Craftsmanship, Phetchaburi Craftsmen, Lecture HallsAbstract
This article aims to study the paintings of the Lord Buddha’s life within the lecture halls of the Chandhavas and Khokaewsudharam temples in Phetchaburi. The paintings represent the works of the traditional temple artisan school toward the end of its era of prosperity, and can be linked with the portrayal of the Buddha’s life and Jataka by Petchaburi artisans in the same period. It is shown that the paintings were created and dedicated according to the tradition of merit activities, both by temples themselves and by villagers hoping to accumulate merits, with merits dedicated to the deceased, nirvana, and rebirth in the era of Maitreya. The painted scenes show the relationship with the manuscript Pathom Somphothikatha written by Paramanuchitchinorot, and place importance upon miraculous events. However, the scene of subduing Mara shows some details differing from the manuscript and is painted only inside lecture halls. The paintings of both places became an important prototype for the lecture halls in other temples in Phetchaburi. Despite the incorporation of western influence, the artisans employed the Thai traditional way of narrating, adjusting details or compositions in order to make the work different from those produced in the past. This practice is still used to this day.
References
กวิฎ ตั้งจรัสวงศ์, 2562. “ความหลากหลายของเรื่องราวและการแสดงออกในจิตรกรรมฝาผนังสมัยรัชกาลที่ 3.” วิทยานิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์ศิลปะ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
กันยา เอื้อประเสริฐ, 2548. การศึกษาประวัติ และผลงานของช่างชั้นครูเพชรบุรีในสมัยรัตนโกสินทร์. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
ที่ระลึกงานพระราชทานเพลิงศพนายสอาด สุทธานันท์, 2533. เพชรบุรี: ม.ป.พ., จัดพิมพ์เป็นที่ระลึกงานพระราชทานเพลิงศพนายสอาด สุทธานันท์ ณ เมรุวัดป้อม ต.ท่าราบ อ.เมือง จ.เพชรบุรี.
นรารักษ์ สมบัติทอง, 2547. “การออกแบบและการก่อสร้างศาลาการเปรียญเครื่องไม้ในจังหวัดเพชรบุรี.” วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์สถาปัตยกรรม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
บุญมี พิบูลย์สมบัติ (บรรณาธิการ), 2553. วัดเกาะ จังหวัดเพชรบุรี. เพชรบุรี: เพชรภูมิการพิมพ์.
ปรมานุชิตชิโนรส, สมเด็จกรมพระ, 2518. พระปฐมสมโพธิกถา. กรุงเทพฯ: เลี่ยงเชียง.
พระสุธีธรรมานุวัตร (บรรณาธิการ), 2556. ภาพวิจิตรพระเวสสันดร-พระมาลัย. กรุงเทพฯ: บริษัท โคเวอร์ ครีเอทีฟ จำกัด, จัดพิมพ์เป็นที่ระลึกงานพระราชทานเพลิงศพพระธรรมวิมลมุนี (ประเสริฐ ญาณวโร) วันที่ 19-21 กรกฎาคม 2556.
พัสวีสิริ เปรมกุลนันท์, 2560. วัด-วังในพระราชประสงค์ พระจอมเกล้าฯ. กรุงเทพฯ: มติชน.
พิธีไหว้ครูและต้อนรับน้องใหม่ พุทธศักราช 2513, 2513. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศิลปากร.
ศักดิ์ชัย สายสิงห์, 2556. พุทธศิลป์สมัยรัตนโกสินทร์ พัฒนาการของงานช่างและแนวคิดที่ปรับเปลี่ยน. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.
ศิริศักดิ์ อภิศักดิ์มนตรี, 2563. “คุณค่าวรรณกรรมพุทธประวัติต่อการสร้างสรรค์จิตรกรรมล้านนา.” วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร 17 (2): 1-13.
สมบูรณ์ แก่นตะเคียน (บรรณาธิการ), 2525. สมุดเพชรบุรี. กรุงเทพฯ: จังหวัดเพชรบุรี, จัดพิมพ์เผยแพร่เนื่องในโอกาสฉลองสมโภชกรุงรัตนโกสินทร์ 200 ปี.
สุนี คำนวณศิลป์ และคณะ (บรรณาธิการ), 2547. สารานุกรมไทดำล้ำค่า. เพชรบุรี: เพชรภูมิการพิมพ์.
แสนประเสริฐ ปานเนียม, 2553. “จิตรกรรมสองยุคที่พระวิหารหลวงวัดมหาธาตุวรวิหาร เพชรบุรี.” เมืองโบราณ 36 (1): 108-111.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Damrong Journal of The Faculty of Archaeology Silpakorn University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความนี้เป็นผลงานของข้าพเจ้าแต่เพียงผู้เดียว และ/หรือเป็นผลงานของข้าพเจ้าและผู้ร่วมงาน ตามชื่อที่ระบุในบทความจริง และเป็นผลงานที่มิได้ถูกนำเสนอหรือตีพิมพ์ที่ใดมาก่อน