Contemplation and Nostalgia: Characteristic of Nirat in Nirat Nakhonwat
Keywords:
Nirat Nakhonwat, Nirat, Contemplation, NostalgiaAbstract
This article aims to analyze Nirat Nakhonwat, a work by Prince Damrong Rajanubhab, to show that this Nirat, written in prose, is not just a travelogue or record of knowledge on Cambodia as widely known. It contains integral elements of Nirat characteristics, namely “nostalgia” which evolved from “separation”, and “contemplation” which evolved from “lamentation”. The nostalgic contemplation is expressed through the author’s reflecting on the past mightiness of Siam which then altered into friendship between Siam and Cambodia and the closure of conflicts in the new context after the invasion of Colonialism in Southeast Asia.
References
ภาษาไทย
กรมศิลปากร, 2528. รวมนิราศเบ็ดเตล็ด. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว.
ชาญวิทย์ เกษตรศิริ, 2551. “ปาฐกถาพิเศษ ความสัมพันธ์ไทย-เขมร: ทั้งรักทั้งชังและประวัติศาสตร์ บาดแผล.” ใน ชาญวิทย์ เกษตรศิริ (บรรณาธิการ), มอญ-เขมรศึกษา (หน้า 65-88). กรุงเทพฯ: มูลนิธิ โครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์.
ดำรงราชานุภาพ, สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยา, 2515. นิราศนครวัด. กรุงเทพฯ: บรรณาคาร.
ธงชัย วินิจจะกูล, 2556. กำเนิดสยามจากแผนที่: ประวัติภูมิกายาของชาติ [Siam mapped: A history of the geo-body of a nation]. (แปลโดย พวงทอง ภวัครพันธุ์, ไอดา อรุณวงศ์ และ พงษ์เลิศ พงษ์วนานต์,). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์อ่าน.
น้ำผึ้ง ปัทมะลางคุล, 2561. “ความซับซ้อนเรื่องประเภทกับข้อถกเถียงเรื่องความเป็น “นิราศ”.” วารสาร
ไทยศึกษา 14: 61-78.
มยุรี วีระประเสริฐ, 2555. “นิราศนครวัด: ปฐมบทแห่งเขมรศึกษาในประเทศไทย.” ใน 150 ปี สมเด็จฯ กรม พระยาดำรงราชานุภาพกับพัฒนาการโบราณคดีไทย: (หน้า 29-44). กรุงเทพฯ: ภาควิชาโบราณคดี คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.
รื่นฤทัย สัจจพันธุ์, 2516. “นิราศคำโคลง: การวิเคราะห์และเปรียบเทียบกับนิราศชนิดอื่น.” วิทยานิพนธ์ ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วรรณวิวัฒน์ รัตนลัมภ์, 2562. ““เยอแนล”: ลักษณะเด่นและคุณค่าในฐานะประเภทวรรณคดี.” วิทยานิพนธ์ ปริญญาอักษรศาสตรดุษฎีบัณฑิต ภาควิชาภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วรรณศิริ ตั้งพงษ์ธิติ, 2544. “พระนิพนธ์ประเภทสารคดีท่องเที่ยวของสมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระ ยาดำรงราชานุภาพ.” วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต ภาควิชาภาษาไทย คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วิมลวรรณ ทองปรีชา, 2507. “พระประวัติและพระกรณียกิจของสมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ กรมพระยาดำรง
ราชานุภาพ.” วิทยานิพนธ์ปริญญาอักษรศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ศานติ ภักดีคำ, 2563. นครวัดทัศนะสยาม. กรุงเทพฯ: ศิลปวัฒนธรรม.
สิทธิ ศรีสยาม (จิตร ภูมิศักดิ์), 2533. นิราศหนองคาย วรรณคดีที่ถูกสั่งเผา ผนวกนิราศหนองคาย ของ หลวงพัฒนพงศ์ภักดี (ทิม สุขยางค์). พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: ส่องศยาม.
ภาษาอังกฤษ
Anderson B., 1990. Language and power: Exploring political cultures in Indonesia. New York: Cornell University Press.
Angé O. & Berliner D. (Eds.), 2015. Anthropology and nostalgia. New York: Berghahn Books.
Appadurai A., 1996. Modernity at large: Cultural dimensions of globalizations. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Chitakasem M., 1974. “The nature of Nirat poetry and the development of the genre.” Doctoral dissertation. University of London.
Frow J., 2005. Genre. New York: Routledge.
Genette G., 1983. Narrative discourse: An essay in method. New York: Cornell University Press.
Macmillan Education, 2002. Macmillan English dictionary: For advanced learners of American English. Oxford: Macmillan Education.
Merriam-Webster, 2014. Merriam-Webster’s advanced learner’s English dictionary. First Indian Edition. New Delhi: Encyclopaedia Britannica (India).
Pearson Education, 2009. Longman dictionary of American English. Special Edition. Essex: Pearson Education Limited.
Routledge C., 2016. Nostalgia: A psychological resource. New York: Routledge.
Tally R.T. Jr., 2013. Spatiality. New York: Routledge.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Damrong Journal of The Faculty of Archaeology Silpakorn University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความนี้เป็นผลงานของข้าพเจ้าแต่เพียงผู้เดียว และ/หรือเป็นผลงานของข้าพเจ้าและผู้ร่วมงาน ตามชื่อที่ระบุในบทความจริง และเป็นผลงานที่มิได้ถูกนำเสนอหรือตีพิมพ์ที่ใดมาก่อน