Modern Architecture in the Ubosots of the Forest-Dwelling Monastics in Phra Ajaan Mun Bhuridatta’s Line in the Northeastern Thailand

Authors

  • Paranee Inlek Doctoral student of Program in Art History, Faculty of Archaeology Silpakorn University.

Keywords:

modern architecture, ubosot, forest-dwelling monastic, northeastern region

Abstract

This article discusses the style of forest temples’ ubosots located in Thailand’s northeastern region. These temples were influenced by modern architecture during the period of 1967-1987. Only the ubosots in the temples that are related to Phra Ajarn Man Phurittto Forest Monastery in the northeastern region are selected for study. From the survey of ubosots influenced by modern architecture, there are 8 places in total, divided into 3 styles as follows: (1) Applied Thai architecture style ubosots, (2) Modern Thai architecture style ubosots, and (3) Contemporary Thai architecture style ubosots. We can characterize these styles as follows:

  1. Applied Thai architecture style ubosots: In general, many ubosots are the continuation of the style of the applied Thai building. The modern architectural feature that appears in this style of ubosot is the rectangular layout. The exterior of the building is decorated with smooth walls, which is a modern architectural style. In addition, building design techniques are found to be consistent with the environment and climate with more emphasis on usability and savings.
  2. Modern Thai architecture style ubosots: This group is the group of ubosots that shows the most influence from modern architecture in terms of style, starting from adopting an international style. As for modern architectural techniques, emphasis is placed on the design environment in harmony with regional architectural styles, including using the concept to design the ubosots in line with an architect’s interpretation.
  3. Contemporary Thai architecture style ubosots: This style is a combination of traditional Thai ubosot style and the Sim Isan pattern, producing a new design by using construction technology found in modern architecture and including traditional Thai patterns or decorative features, making the building look more Thai.

References

กองพุทธศาสนสถาน, 2534. ประวัติวัดทั่วราชอาณาจักร เล่ม 10. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.

, 2535. ประวัติวัดทั่วราชอาณาจักร เล่ม 11. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.

, 2538. ประวัติวัดทั่วราชอาณาจักร เล่ม 14. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.

, 2542. ประวัติวัดทั่วราชอาณาจักร เล่ม 17. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์การศาสนา.

จีรศักดิ์ เกื้อสมบัติ, 2561. "โมเดิร์น: แนวคิดเรื่องฟังก์ชันในงานสถาปัตยกรรมไทยยุคโมเดิร์น พ.ศ. 2510-2530."

วิทยานิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาสถาปัตยกรรม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ชมชน ฟูสินไพบูลย์ และ ฮิโรชิ ทาเกยามา, 2554. “พัฒนาการแนวความคิดเรื่องเอกลักษณ์ของชาติในงาน

สถาปัตยกรรม: การประกวดแบบรัฐสภาแห่งใหม่ พ.ศ. 2552.” หน้าจั่ว ว่าด้วยประวัติศาสตร์

สถาปัตยกรรม และสถาปัตยกรรมไทย (7): 309-340.

ชาตรี ประกิตนนทการ, 2550. การเมืองและสังคมในศิลปสถาปัตยกรรม สยามสมัย ไทยประยุกต์ ชาตินิยม.

กรุงเทพฯ: มติชน.

ฐิตานันท์ สถิตย์ธรรม (บรรณาธิการ), 2556. จ.บ.พ.+ความสุข+ความทรงจำ+เส้นทางวิชาชีพแห่งธรรม.

นครราชสีมา: โรงพิมพ์โจเซฟ.

ติ๊ก แสนบุญ, 2564. “หอแจกอีสาน : พัฒนาการทางสังคมและความเปลี่ยนแปลง.” ใน การประชุมวิชาการระดับชาติ มอบ. วิจัย ครั้งที่ 15 (หน้า 62-73). อุบลราชธานี: มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, 22-23 กรกฎาคม 2564.

ผุสดี ทิพทัส, 2539. สถาปนิกสยาม: พื้นฐาน บทบาท ผลงาน และแนวคิด (พ.ศ. 2475-2537) เล่ม 1.

กรุงเทพฯ: สถาปนิกสยาม.

, 2540. “สัมภาษณ์ 10 คำถาม กับอาจารย์วทัญญู ณ ถลาง.” อาษา 98-103.

ภารณี อินทร์เล็ก, 2562. “อุโบสถวัดศาลาลอย: งานสถาปัตยกรรมสมัยใหม่ในพุทธสถาปัตยกรรม.” หน้าจั่ว ว่าด้วยประวัติศาสตร์สถาปัตยกรรมและสถาปัตยกรรมไทย 16 (1): 102-121.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2539. พระไตรปิฎก เล่ม 7: พระวินัยปิฎกเล่ม 7 จุลวรรค ภาค 2. กรุงเทพฯ: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

วิมลสิทธิ์ หรยางกูร, 2554. "การสร้างสรรค์มรดกวัฒนธรรม: สู่การสร้างสรรค์เอกลักษณ์สถาปัตยกรรมไทย." วารสารวิจัยและสาระสถาปัตยกรรม/การผังเมือง (1): 1-20.

วิมลสิทธิ์ หรยางกูร และคณะ, 2536. พัฒนาการแนวความคิดและรูปแบบของงานสถาปัตยกรรม: อดีต

ปัจจุบัน และอนาคต. กรุงเทพฯ: สมาคมสถาปนิกสยาม.

, 2537. “พัฒนาการแนวความคิดและรูปแบบของงานสถาปัตยกรรม: อดีต ปัจจุบัน

และอนาคต.” อาษา (29): 75-82.

, 2558. รายงานการวิจัยฉบับสมบูรณ์โครงการสร้างสรรค์เอกลักษณ์สถาปัตยกรรมไทยสมัยใหม่. กรุงเทพฯ: สำนักงานกองทุนสนับสนุนการวิจัย.

ศิริศักดิ์ อภิศักดิ์มนตรี และพระชัยวรวงศ์ อิทฺธิมนฺโต (ณ เชียงใหม่), 2565. “วิหารในพระไตรปิฎก: มูลเหตุการ

สร้าง ความหมาย และองค์ประกอบทางสถาปัตยกรรม.” วารสารปณิธาน 18 (2): 164-191.

สมชาติ จึงสิริอารักษ์, 2553. สถาปัตยกรรมแบบตะวันตกในสยาม สมัยรัชกาลที่ 4-พ.ศ. 2480. กรุงเทพฯ:

คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สำนักงานราชบัณฑิตยสภา, 2559. สารานุกรมสถาปัตยกรรมศาสตร์และการก่อสร้าง หมวดประวัติศาสตร์

สถาปัตยกรรม ฉบับราชบัณฑิตยสภา. กรุงเทพฯ: สำนักงานราชบัณฑิตยสภา.

สถาปนิกไทย, 2532. กรุงเทพฯ: เดอะมีเดีย มาร์ท.

อนุวิทย์ เจริญศุภกุล, 2528. “แผนภาพตัวแบบการศึกษาสถาปัตยกรรมพื้นถิ่นในประเทศไทย.” หน้าจั่ว 5: 43-54.

อาษา คำภา, 2557. “พระป่า ธรรมยุตอีสานในบริบททางประวัติศาสตร์และอัตลักษณ์ความเป็นท้องถิ่นช่วงพุทธ

ศตวรรษที่ 25.” ใน ท้องถิ่นนิยม: นิยมท้องถิ่นในประวัติศาสตร์ ประวัติศาสตร์ในท้องถิ่น (หน้า 167-208). กรุงเทพฯ: สถาบันไทยคดีศึกษา.

Downloads

Published

2024-06-27