Thonburi Traiphum Manuscripts : Dating by Artistic Styles and Decorative Motifs

Authors

  • Rapeepun Areelertrat นักศึกษาระดับปริญญาโท สาขาวิชาประวัติศาสตร์ศิลปะ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร

Keywords:

Tribhum Thonburi Art Book,, Age Determination, Thonburi Period Art Style

Abstract

Three versions of the Thonburi Traiphum manuscript can be found nowadays; Traiphum MS No. 10 and No. 10/ก, are kept at National Library Phra Nakorn in Bangkok and Traiphum MS No. II 650[1] (Berlin Traiphum Manuscript), is located at Museum für Asiatische Kunst, Staatliche Museen zu Berlin. All are remarked within to be created at King Taksin’s will in 1776 CE. However, the artistic styles found in each manuscript are mutually distinct. The result of the examination and analysis of artistic styles and motifs shows that the style found in the Berlin Traiphum Manuscript is close to that of Late Ayudhaya, while the other two are presumably the works of the Early Rattanakosin period. Therefore, Berlin Traiphum Manuscript is likely to be created in 1776 CE according to the inscription while the others were created later in Early Rattanakosin. Additionally, Traiphum No.10 and No.10/ก conceivably are copied from the original Berlin Traiphum Manuscript.

References

ภาษาไทย

กรมศิลปากร, 2517. ประชุมจารึกวัดพระเชตุพนฯ. กรุงเทพฯ: ศิวพร.

_________, 2542. สมุดภาพไตรภูมิฉบับกรุงศรีอยุธยา-ฉบับกรุงธนบุรี เล่ม 2. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.

กองจดหมายเหตุแห่งชาติ, 2525. สมุดภาพวิวัฒนาการแต่งกายสมัยกรุงรัตนโกสินทร์. กรุงเทพฯ: กองจดหมายเหตุแห่งชาติ.

คนึงนิจ จันทร์กระวี, 2533. “ลักษณะอักษรและอักขรวิธีไทยในพุทธศตวรรษที่ 24 ตอนต้น.” วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต ภาควิชาจารึกภาษาไทย คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

น. ณ ปากน้ำ, 2537. ชุดจิตรกรรมฝาผนังในประเทศไทย: วัดคงคาราม. กรุงเทพฯ: วิริยะธุรกิจ.

น. ณ ปากน้ำ และ แสงอรุณ กนกพงศ์ชัย, 2528. จิตรกรรมสมัยอยุธยาจากสมุดข่อย. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

บุญเตือน ศรีวรพจน์ และ ประสิทธิ์ แสงทับ, 2542. สมุดข่อย. กรุงเทพฯ: โครงการสืบสานมรดกวัฒนธรรมไทย.

ศรีภูริปรีชา, พระ, 2465. จดหมายเหตุเรื่องปฏิสังขรณ์วัดพระศรีรัตนศาสดาราม ครั้งรัชกาลที่ 3. พระนคร: โรงพิมพ์โสภณพิพรรฒธนากร.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์, 2556. พุทธศิลป์สมัยรัตนโกสินทร์ พัฒนาการของงานช่างและแนวคิดที่ปรับเปลี่ยน. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

____________, 2560. เจดีย์ในประเทศไทย รูปแบบ พัฒนาการ และพลังศรัทธา. นนทบุรี: เมืองโบราณ.

ศิลป พีระศรี, 2502. วิวัฒนาการแห่งจิตรกรรมฝาผนังของไทย. (แปลโดย ม.จ. สุภ้ทรดิศ ดิศกุล). กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร.

สน สีมาตรัง, 2522. จิตรกรรมฝาผนังสกุลช่างรัตนโกสินทร์. กรุงเทพฯ: อมรินทร์การพิมพ์.

สันติ เล็กสุขุม, 2544. ศิลปะอยุธยา งานช่างหลวงแห่งแผ่นดิน. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

สันติ เล็กสุขุม และ กมล ฉายาวัฒนะ, 2524. จิตรกรรมฝาผนังสมัยอยุธยา. กรุงเทพฯ: สถาบันไทยคดีศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ภาษาต่างประเทศ

Jo-Fan Huang, 2006. A technical examination of seven Thai manuscripts in the 18th, 19th and 20th centuries. Retrieved September 20, 2022, from https://www.scribd.com/document/488716332/A-Technical-Examination-of-7-Thai-Manuscripts-in-the-18-th-19-th-and-20th-Centuries

Terwiel B. J., 2014. “On the trail of King Taksin’s Samutphap Traiphum.” Journal of Siam Society 102: 41-66.

Downloads

Published

2024-06-27