Tentative Interpretation of Islamic Peace Concept from the Biography of the Prophet Muhammad: A Study of Social Engagement from the Beginning of the Propagation of Islam in Makkah until the Immigration to Madinah

Authors

  • Lutfee Hayibueraheng Master’s student of Program in Conflict and Peace studies. Institute for Peace Studies, Prince of Songkla University, Hat Yai Campus. email: lutfee.hayibueraheng@gmail.com
  • Dr. Samart Thongfhua Associate Professor. Faculty of Political Science, Prince of Songkla University, Pattani Campus. email: thongfhua@gmail.com

Keywords:

Peace, Prophet Muhammad, social engagement, peaceful means, violence

Abstract

This research aimed to study the concept of Islamic peace from the events of the Prophet Muhammad's social engagement from the beginning of the Islamic propagation period in Makkah until the migration to Madinah. It is orientated towards studying the ends and the methods of such social engagement to expand the knowledge boundaries of the field of peace studies. This study was a qualitative study in which data from the documents and Interview was utilized, then analyzed using the inductive method, and eventually synthesized into the Islamic concept of peace. The results of the research showed that the Islamic concept of peace can be explained through ‘peace from its ends’ and ‘peace from the means’. The concept of peace from its ends lay in the following aspects: 1) Peace in the Islamic view stratified into Absolute peace and relative peace, 2) The possibility of absolute peace and relative peace determined by the behaviors of human beings, and 3) The Islamic proposition of relative peace resting on six principles; i.e., Submission to God, Compliance with the teachings of the Prophet Muhammad, Belief in the absolute just, Abidance by morality for self-conduct, Solidarity among Muslims, and Upholding the rights of the world's population as relatives. As for the concept of peace through the means, it entails the facets as follows: 1) Peace engagement must always be based on the right ends; 2) Peace engagement must be carried out in accordance with the methods supported by Islam; 3) Islamic methods cover both non-violent and violent means; 4) Either of which will be selected upon the good- outcome principle; and 5) In case that the favorable outcome cannot be reached, the non-violent action is always applied first.

References

Appleby, Scott. (2000). The ambivalence of the sacred: religion, violence, and reconciliation. Lanham, MD: Rowman and Littlefield Publishers.

กูเลน, เอ็ม ฟัตฮุลลอฮฺ. (2014). วิเคราะห์ชีวิตของท่านศาสดา ศานทูตของพระเจ้า ศาสดามุฮัมมัด (แปลโดย บรรจง บินกาซัน). คลิฟตัน: ทูราบุ๊คส์.

คานดะฮฺละวีย์, เมาลานามูฮำหมัดยูซุฟ (2556) ฮะยาตุซศอฮาบะฮฺ เล่มที่ 1 (เมาลานาอับบาส บิน อับดุลกะรีม ยูซูฟี, แปล). พิมพ์ครั้งที่ 2 กรุงเทพ: อีสเทิร์น.

โชคชัย วงษ์ตานี, 2566. อาจารย์ประจำสถาบันสันติศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์. สัมภาษณ์, 28 มีนาคม.

ซุฟอัม อุษมาน, 2565. ประธานฝ่ายส่งเสริมเรียนรู้อิสลาม สถาบันอัสสลาม และที่ปรึกษาบรรณาธิการ เว็บไซต์ IslamHouse ภาษาไทย. สัมภาษณ์, 2 กุมภาพันธ์.

ไพศาล วงศ์วรวิสิทธิ์. (2533). สร้างสันติด้วยมือเรา คู่มือสันติวิธีสำหรับนักปฏิบัติการไร้ความรุนแรง. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ: กลุ่มประสานงานศาสนาเพื่อสังคม.

รุ่งธรรม ศุจิธรรมรักษ์, “สันติศึกษากับสันติภาพ” ใน เอกสารการสอนชุดวิชา 10101 สันติศึกษา (Peace Studies) (สำนักพิมพ์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2535) หน้า 1-24.

สมาคมนักเรียนเก่าอาหรับประเทศไทย. (2564). พระมหาคัมภีร์อัลกุรอ่านพร้อมความหมายภาษาไทย. อัลมาดีนะห์: ศูนย์กษัตริย์ฟาฮัด เพื่อการพิมพ์อัลกุรอาน.

สุริยะ หาญพิชัย. (2563). ปริทัศน์หนังสือ ศาสนากับความรุนแรง. วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 17(2), 121-128.

อะมะห์ซูน, มุฮัมมัด. (2010). มันฮะญุนนะบีย์ศ็อลลัลลอฮุอะลัยฮิวะซัลลัมฟิดดะอ์วะฮ์มินคิลาลิซซีเราะตินนะบะวีย์ยะฮ์. พิมพ์ครั้งที่ 5. ไคโร: ดารุสสะลาม.

อัตตุรกีย์, อับดุลลอฮ์. (2008). อัลอัมนุฟีฮะยาตินนาสวะอะฮัมมียะตุฮูฟิลอิสลาม. (เอกสารไม่เผยแพร่). กระทรวงสาธารณสมบัติซาอุดีอาระเบีย.

อับดุลลอฮ์, ฟะฮัด. (ม.ป.ป.). อัลอะฮ์ดุลมักกีย์มินอัซซีเราะฮ์อันนะบะวียะฮ์. ม.ป.ท..

อัลฆ็อฎบาน, มุนีร มุฮัมมัด. (1990). อัลมันฮัจญ์อัลฮะเราะกีย์ลิอัซซีเราะฮ์อันนะบะวียะฮ์. พิมพ์ครั้ง 6. ซาร์กา: มักตะบะฮ์อัลมะนาร.

อัลมุบาร็อกฟูรี, ชัยค์เศาะฟียุรเราะห์มาน. (2562). อัรเราะฮีกุลมัคตูม ชีวประวัติศาสนทูตท่านสุดท้ายของมวลมนุษย์ (แปลโดย อบูอีบานะฮฺ ฟิตยะตุลฮัก). กรุงเทพฯ: สถานีโทรทัศน์ไวท์แชนแนล.

อัลอะบีดีย์, อับดุรเราะห์มาน ดาวูด. (2013). กิศเศาะฮ์อัซซีเราะฮ์อันนะบะวียะฮ์ซีเราะฮ์วะดะอ์วะฮ์อัลอะฮ์ดุลมักกีย์. พิมพ์ครั้งที่ 1. อัรริยาฎ: ดารุลอะลูกะฮ์.

อัลอาซิมีย์. มูซา รอชิด. (2013). อัลลุลุอุลมักนูนฟีซีรอตินนาบีย์ยิลมะมูน ดิรอซะฮ์มุฮักเกาะเกาะฮ์ลิซซีเราะฮือันะบะวีย์ยะฮ์ เล่ม 1. อัรริยาฎ: ดารุศศุมัยอีย์ลินนัชริวัตเตาซีอ์.

อัลอุมะรีย์. อักรอม ฎิยาอ์. (1998). อัซซีเราะฮ์อันนะบะวีย์ยะฮ์อัศเศาะฮีฮะฮ์ เล่ม 1. พิมพ์ครั้งที่ 3. อัรริยาฎ: มักตะบะฮ์อัลอะบีกาน.

อัลอุษัยมีน. มุฮัมมัด ศอเลียะห์. (2017). ชัรห์อัลอุศูลอัษษะลาษะฮ์วะอัลอุศูลอัซซิตตะฮ์ (มะห์มูด, เศาะลาฮุดดีน, ตรวจทาน). พิมพ์ครั้งที่ 1. ไคโร: ดารอัลฆ็อดอัลญะดีด.

อัศศูยานีย์, มุฮัมมัด (2004). อัซซีเราะฮ์อันนะบะวีย์ยะฮ์กะมาญาอัตฟิลอะฮาดีษิซเซาะฮีฮะห์. พิมพ์ครั้งที่ 1. อัรริยาฎ: มักตะบะฮ์อัลอะบีกาน.

อัสสิบาอีย์, มุศเฎาะฟา. (2554). วิเคราะห์บทเรียนและข้อคิดจากชีวประวัติท่านนบีมุฮัมมัด (ศ๊อลลัลลอฮุ-อะลัยฮิ วะสัลลัม) (แปลโดย ฆอซาลี เบ็ญหมัด). สงขลา: มูลนิธิเพื่อการส่งเสริมและพัฒนาสังคม.

อัลฮัรบีย์, อะลีย์ ญาบิร. (1986). มันฮัจญ์อัดดะอ์วะฮ์อันนะบะวีย์ยะฮ์ฟิลมัรฮะละฮ์อัลมักกีย์ยะฮ์. ไคโร: อัซซะฮ์รออ์ลิลอิอ์ลามิลอะเราะบีย์.

Downloads

Published

2024-12-24