Heavenly Flowers in the Buddha Painting of Wat Chedi Sung
Keywords:
The images of Buddha painting, Wat Chedi Sung, floral pattern, Lanna paintingAbstract
This academic paper aims to analyze the characteristics and patterns of Buddha painting on the banner, known as Phar Bot, of Wat Chedi Sung. The findings conclude that the Buddha painting of Wat Chedi Sung has existed since the 21st century on the Thai Buddhist calendar. The painting depicts the story of the Buddha as he descended from Tavatimsa heaven. The main features of the Buddha painting consist of a large depiction of the Buddha in the center along with two of his disciples on each side. half the size compared to the image of Buddha. In the background there are paintings of flowers scattered all over the area. The 6 kinds of divine flowers include 1) white champaca and orange champak 2) Indian cork 3) Lotus 4) Peony or Gardenia 5) Bao Xiang Hua flowers 6) cape jasmine, the latter of which is a local flower of Lanna and refers to the heavenly flowers that angels rain down to worship the Buddha.
References
กรมศิลปากร, 2558. พุทธรูปปางต่างๆ. นครปฐม: รุ่งศิลป์การพิมพ์.
กรมศิลปากร, 2508. สมบัติศิลปจากเขื่อนภูมิพล. พิมพ์ครั้งที่ 2. พระนคร: กรมศิลปากร.
คณะกรรมการจัดพิมพ์เอกสารทางประวัติศาสตร์ สำนักนายกรัฐมนตรี, 2513. ประชุมศิลาจารึก ภาคที่ 5. กรุงเทพฯ: สำนักนายกรัฐมนตรี.
จารุณี อินเฉิดฉาย, ขวัญจิต เลิศศิริ, 2545. พระบฏ. กรุงเทพฯ: สำนักโบราณคดีและพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ.
จารุนันท์ เชาวน์ดี, ธัญญะ เตชะศีลพิทักษ์, 2545. “ดอกไม้ในเครื่องสักการะบูชาที่เกี่ยวเนื่องในประเพณีล้านนาไทย กรณีศึกษาจังหวัดเชียงใหม่”. วารสารวิทยาสารเกษตรศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์. ปีที่ 23 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน2545): 16 – 26.
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, 2539. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ราชบัณฑิตยสถาน, 2556. พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพฯ: นานมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์,
ศิริศักดิ์ อภิศักดิ์มนตรี, 2566. พุทธศิลป์ล้านนา: รูปแบบ แนวคิด และการวิเคราะห์. เชียงใหม่: ภัทรเพรท.
สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระปรมนุชิตชิโนรส, 2554. ปฐมสมโพธิกถา. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา.
สุรพล ดำริกุล, 2566. ประวัติศาสตร์และศิลปะล้านนา. พิมพ์ครั้งมี่ 2. นนทบุรี : เมืองโบราณ.
อชิรัชญ์ ไชยพจน์พานิช, 2553. “ลวดลายกับการกำหนดอายุไหลายคราม สมัยราชวงศ์หยวนที่พบในประเทศไทย”. ดำรงวิชาการ มหาวิทยาลัยศิลปากร ปีที่ 9 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2553): 124.
LIU SHUWEN, 2563. “ดอกโบตั๋น ดอกไม้มงคลจีนในงานศิลปะไทย”. วารสารศิลปกรรมบูรพา มหาวิทยาลัยบูรพา ปีที่ 23 ฉบับที่ 1 (มกราคม-มิถุนายน 2563): 52 – 66.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Damrong Journal of The Faculty of Archaeology Silpakorn University

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความนี้เป็นผลงานของข้าพเจ้าแต่เพียงผู้เดียว และ/หรือเป็นผลงานของข้าพเจ้าและผู้ร่วมงาน ตามชื่อที่ระบุในบทความจริง และเป็นผลงานที่มิได้ถูกนำเสนอหรือตีพิมพ์ที่ใดมาก่อน