Determining the Age of the Ancient Vesantara Jataka Scroll Painting at Wat Pa Sakdaram of Roi Et Province

Authors

  • Dr. Kesinee Sriwongsa Lecturer in the Department of Social Studies, Faculty of Education and Human Development, Roi Et Rajabhat University. email: nimsri224@gmail.com

Keywords:

The Vesantara Jataka scroll painting, Vesantara Jataka, Wat Pa Sakdaram, Roi Et province

Abstract

One of the objectives of this research was to examine the dating of the ancient Vessantara Jataka scroll painting at Wat Pa Sakdaram of Roi Et Province, which would elucidate the history of this scroll painting more clearly by studying the art form and providing a comparative analysis with art works in various places. The results of this study found that the ancient scroll painting had an art form that combines Thai traditional painting with the influence of Western art and local Isan art. The Isan craftsmen had the freedom to select events from various scenes of the Vessantara Jataka to paint the story on the canvas. It covers all 13 chapters and uses the location as the main focus, considering the time when the events occurred, and giving importance to the scenes of life by painting the pictures in specific areas, showing the realism in the dimensions of the story according to the principle of realism. A picture of a Kalpavriksha tree appears that had a different appearance from the painting in the second half of the 25th Buddhist century. Additionally, the attire of men and women, including various utensils of this scroll painting, were a popular style during the reign of King Rama VI and up to the beginning of the reign of King Rama VII. Therefore, the dating of this ancient scroll painting should be in the latter half of the 25th Buddhist century. 

References

กรมศิลปากร, 2522. จดหมายเหตุการณ์บูรณปฏิสังขรณ์องค์พระธาตุพนม ณ วัดพระธาตุพนมวรมหาวิหาร อำเภอธาตุพนม จังหวัดนครพนม พ.ศ. 2518-2522. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์พิฆเณศ.

กฤตติยา ตันติกุล, 2559. “เครื่องแต่งกายทหารไทยในสมัยรัชกาลที่ 5 - รัชกาลที่ 7 กับความมั่นคงของชาติ.” วารสารสถาบันวิชาการป้องกันประเทศ, 7 (1): 39-45.

จิราพร ปิ่นสุวรรณบุตร, 2546. “การศึกษาภาพจิตรกรรมฝาผนังวิหาร วัดอุโบสถาราม ความสัมพันธ์กับชาวลาวในท้องถิ่น จังหวัดอุทัยธานี.” สารนิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศสตร์ศิลปะ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

เติม วิภาคย์พจนกิจ, 2546. ประวัติศาสตร์อีสาน. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ธนพร ตั้งพรทวี, 2559. “บทบาทของภาพถ่ายกับการเปลี่ยนแปลงงานจิตรกรรมสมัยรัชกาลที่ 4.” การค้นคว้าอิสระตามหลักสูตรปริญญาศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์ศิลปะ คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

นงนุช ภู่มาลี, 2558. “จิตรกรรมฝาผนังสกุลช่างพื้นบ้านในเขตอีสานกลาง.” วิทยานิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์ศิลปะไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

พระบาทสมเด็จพระมงกุฎเกล้าเจ้าอยู่หัว, 2461. “เครื่องหมายแห่งความเจริญรุ่งเรืองคือสภาพแห่งสตรี.” ใน วิทยาจารย์. 15 พฤษภาคม.

พระมหากมลรัตน์ นนฺทสิริ, 2514. “ประวัติพระครูวิโรจน์รัตโนบล.” ใน ประวัติเมืองอุบลราชธานี และ ประวัติวัดทุ่งศรีเมือง. พระนคร: กรุงสยามการพิมพ์.

ไพโรจน์ สโมสร, 2532. จิตรกรรมฝาผนังอีสาน. กรุงเทพฯ: ศูนย์ศิลปวัฒนธรรมอีสาน มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

ภาควิชาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 2534. บุญผะเวสของชาวอีสาน การวิเคราะห์และตีความหมายทางมานุษยวิทยา. ขอนแก่น: ห้องปฏิบัติการทางมานุษยวิทยาของอีสาน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ ภาควิชาสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

ยุทธนาวรากร แสงอร่าม, 2551. “พื้นถิ่นอีสานในงานจิตรกรรมฝาผนังอุโบสถวัดทุ่งศรีเมือง จังหวัดอุบลราชธานี.” วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์ศิลปะ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ยุทธนาวรากร แสงอร่าม, 2555. ต้นกัลปพฤกษ์ในจิตรกรรมอีสาน. ศิลปากร, 55 (5): 20-35.

สันติ เล็กสุขุม, 2548. จิตรกรรมไทยสมัยรัชกาลที่ 3 : ความคิดเปลี่ยน การแสดงออกก็เปลี่ยนตาม. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

สุวดี ธนประสิทธิ์พัฒนา, 2542. การแต่งกายสตรีกับหัตถกรรมทอผ้าในสังคมไทยสมัยรัตนโกสินทร์. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

หน่วยอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมธรรมชาติและศิลปกรรมท้องถิ่นจังหวัดร้อยเอ็ด, 2543. สิมที่มีฮูปแต้มจังหวัดร้อยเอ็ด. ร้อยเอ็ด: ประสานการพิมพ์.

อเนก นาวิกมูล, 2542. ภาพสยามของอองรี มูโอต์. กรุงเทพฯ: แสงดาว.

อุทิศ เมืองแวง, 2548. วรรณกรรมผ้าผะเหวดโบราณร้อยเอ็ด. พิมพ์ครั้งที่ 2. กาฬสินธุ์: ประสานการพิมพ์.

Thomas Kaiser, Leedom Lefferts and Martina Wernsdorfer. (2017). Devotion Image, Recitation, and Celebration of the Vessantara Epic in Northeast Thailand. Europe: University of Zurich.

ข้อมูลสัมภาษณ์

ฉลาด ไชยสิงห์, 2566. ครูเกษียณอายุราชการในหมู่บ้านท่าม่วง. สัมภาษณ์, 26 มกราคม.

พวงพร ศรีสมบูรณ์, 2566. กลุ่มวิทยาศาสตร์เพื่อการอนุรักษ์ สำนักพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ กรมศิลปากร.

สัมภาษณ์, 25 มิถุนายน.

Downloads

Published

2024-12-24