A Study of the Influence of Khmer Art on Uma Images in Thailand

Authors

  • Nuaon Khrouthongkhieo ผู้ช่วยศาสตราจารย์ประจําคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนดุสิต

Keywords:

influenced Khmer art, Thailand, Uma

Abstract

Uma was the consort of the Lord Shiva, the goddess who was given the utmost respect in the sect of Shaivism. Indian beliefs about the goddess are based on the mother goddess. In the Vedas, various gods and goddess, who represent natural phenomena, have complex personalities and are related to each other. Since the Gupta period, Uma or Parvati has been combined with the features of a local goddess and has been cited as Shakti or the consort of Shiva who is the source of empowerment of the Lord Shiva. In Thailand, many sculptures of Uma are influenced by Khmer art both those carved of stone and those made of cast metal. The sculptures have been dated to between the 7th and 13th centuries and look more Khmer than Indian. The iconography of Uma in Thailand and Cambodia are different from India as can been seen by Uma holding the conch in the upper left hand and the chakra in the upper right hand, both of which are the weapons of Vishnu as opposed to Uma.

References

กรมศิลปากร, 2548. ปราสาทพนมรุ้ง. บุรีรัมย์: วินัย.

พระอุมา, พิพิธภัณฑ์วังสวนผักกาด, 2557. ค้นเมื่อ 10 พฤษภาคม 2557, จาก https://museumguide.wordpress.com/page/2/

พิริยะ ไกรฤกษ์, 2553. รากเหง้าแห่งศิลปะไทย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์กรุงเทพ.

วีณา มูลมงคล, 2554. รายงานการวิจัยเรื่องการศึกษาพัฒนาการของชุมชนโบราณในวัฒนธรรมเขมร บริเวณรอบปราสาทเขาน้อย อําเภออรัญประเทศ จังหวัดสระแก้ว. สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สุภัทรดิศ ดิศกุล, หม่อมเจ้า, 2539. ศิลปะขอม. กรุงเทพฯ: องค์การค้าของคุรุสภา.

สุภัทรดิศ ดิศกุล, หม่อมเจ้า, 2547. ศาสนาพราหมณ์ในอาณาจักรขอม. กรุงเทพฯ: พิฆเณศ พริ้นติ้ง เซนเตอร์.

สุภัทรดิศ ดิศกุล, หม่อมเจ้า, 2550. ศิลปะในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: มติชนปากเกร็ด.

สุริยวุฒิ สุขสวัสดิ์, หม่อมราชวงศ์, 2537. ศิลปะร่วมแบบเขมรในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: มติชน.

สุริยวุฒิ สุขสวัสดิ์, หม่อมราชวงศ์, 2539. ปราสาทเขาพนมรุ้ง ศาสนบรรพตที่งดงามที่สุดในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: มติชน.

สุริยวุฒิ สุขสวัสดิ์, หม่อมราชวงศ์, 2543. “เทวรูปพระอุมาหรือพระเทวี ประติกรรมสตรีพบใหม่ ณ ปราสาทพนมวัน.” เมืองโบราณ 16 (3): 89-98.

Boisselier J., 1975. The Heritage of Thai Sculpture. New York: Weatherhill.

Gatwood L.E., 1985. Devi and the Spouse Goddess: Women, Sexuality, and Marriage in India. New Delhi: Manohar.

Krairiksh P., 1979. The Sacred Image Sculptures from Thailand. Koln: Museum der Stadt Koln.

Lakshmi Prasat Kravan, 2014. Retrieved October 10, 2014, from http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Prasat_Kravan_0637.jpg

Mahishasuramardani Sambor Prei Kuk, 2014. Retrieved September 18, 2014, from http://www.pinterest.com/pin/127578601918193902/

Parvati Orissa india, 2014. Retrieved May 14, 2014, from http://jyrichter.us/travel/India2010/Orissa/Orissa.htm

Shiva and Parvati from Kosam, 2014. Retrieved September 18, 2014, from http://www.bl.uk/onlinegallery/onlineex/apac/photocoll/i/019pho00001003u00669000.html

Shiva PhanomBok Guimet, 2014. Retrieved December 20, 2014, from http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cambogia,_testa_di_shiva,_da_phnom_bok,_stile_di_Bakheng,_890-910_ca.JPG

Srivastava M.C.P., 1979. Mother Goddess in Indian Art Archaeology & Literature. New Delhi: Printed India.

The Hindu Goddess Devi Walters, 2014. Retrieved December 10, 2014, from http://com mons.wikimedia.org/wiki/File: Cambodian_-_The_Hindu_Goddess_Devi_-_Walters _542656.jpg

The Huntington Archive, 2014. Retrieved December 10, 2014, from http://huntington.wmc.ohio-state.edu/public/index.cfm?fuseaction=showThisDetail&ObjectID=30017827

Uma, A&J Speelman, 2014. Retrieved July 18, 2014, from http://www.ajspeelman.com/details.php?sid=426

Uma, Koh Krieng, 2014. Retrieved July 18, 2014, from http://iipdigital.usembassy.gov/st/english/inbrief/2014/05/20140505298766.html#axzz3QVvZAnpe

Downloads