Suaydok: The Cultural Reproduction of Lanna Banana Leaf Craft
Keywords:
Lanna Suay Dok, Lanna zodiac signs, Banana leaf craft, Local wisdom, Cultural reproductionAbstract
research article aims to present the phenomenon of suaydok
and the transmission guidelines. The results showed that suaydok is
a cone-shaped container made from banana leaves which are filled
with flowers, incense, candles and other offerings; used among Lanna
people during rituals and customs based on Buddhist beliefs. There are
two different styles of suaydoks: one with a spathe, another without
a spathe. The trimmed suaydoks have variations depending on the
symbols of respect intended by their makers. Thus, the trimming of
suaydoks arose out of the need to use suaydoks in ceremonies as well
as expressing their beauty while simultaneously conveying pertinent
meanings. In order to conserve the traditions, Lanna locals have to
come up with some new innovations related to their banana leaf crafts,
that are expected to meet the needs of modern life. Consequently, the
suaydok has been redesigned and reproduced to suit a new context
as a cultural reproduction; it comes in various styles, be it suaydok for
Lanna’s 12 zodiac signs, suaydoks of different colours for the 7 calendar
days, or funeral suaydoks. The publicizing of knowledge of these artifacts
is a form of cultural transmission and preservation. In addition, the
development of Lanna’s banana leaf craft and contemporary home
economics conform to the new context of society.
References
กาญจนา แก้วเทพ, 2545. เมื่อสื่อส่องและสร้างวัฒนธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ศาลาแดง.
กาญจนา แก้วเทพ และสมสุข หินวิมาน, 2551. สายธารแห่งนักคิดทฤษฎีเศรษฐศาสตร์การเมือง และสื่อสารศึกษา. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.
จารุนันท์ เชาวน์ดี, 2549. งานใบตองล้านนา. เชียงใหม่: คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
จารุนันท์ เชาวน์ดี, 2554. สวยดอกล้านนาเชียงใหม่. เชียงใหม่: คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
ฉลาดชาย รมิตานนท์ และคณะ, 2541. ไทเชียงใหม่. เชียงใหม่: โรงพิมพ์มิ่งเมือง.
ชนกมลย์ คงยก, 2558. “ผ้า สื่อกลางระหว่างความเชื่อกับพิธีกรรม: กรณีศึกษา ผ้านาหมื่นศรี อําเภอนาโยง จังหวัดตรัง.” ดำรงวิชาการ14 (1): 79-96.
เชิดชาติ หิรัญโร, 2558. “พลวัตพิธี สืบ ส่ง ถอน ในสังคมล้านนาปัจจุบัน.” ใน ศิราพร ณ ถลาง (บรรณาธิการ), ประเพณีสร้างสรรค์ ในสังคมไทยร่วมสมัย (หน้า 76). กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.
เธียรชาย อักษรดิษฐ์, 2545. ล้านนา: จักรวาล ตัวตน อำนาจ. กรุงเทพฯ: ดรีมแคชเชอร์กราฟฟิค.
เธียรชาย อักษรดิษฐ์, 2557. ผู้ช่วยศาสตราจารย์. สัมภาษณ์. 13 มกราคม.
บุญเสริม สาตราภัย, 2532. เสด็จล้านนา 1. กรุงเทพฯ: อักษราพิพัฒน์.
มณี พยอมยงค์ และศิริรัตน์ อาศนะ, 2538. เครื่องสักการะในล้านนาไทย. กรุงเทพฯ: ธนาคารไทยทนุ.
มาณพ มานะแซม, 2554. ภูษา อาภรณ์ ฟ้อนผี. กรุงเทพฯ: ซิลค์เวอร์ม.
มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์, 2542. สารานุกรมวัฒนธรรมไทย ภาคเหนือ. กรุงเทพฯ: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์.
วิถี พานิชพันธ์, 2557. ผู้เชี่ยวชาญด้านวัฒนธรรมล้านนา. สัมภาษณ์. 13 มกราคม.
ศรีเลา เกษพรหม, 2544. ประเพณีชีวิตคนเมือง. เชียงใหม่: โรงพิมพ์นพบุรี.
สรัสวดี อ๋องสกุล, 2544. ประวัติศาสตร์ล้านนา. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับบลิชชิ่ง.
สุเชาว์ พลอยชุม, 2534. สุนทรียศาสตร์ : ปัญหาและทฤษฎีว่าด้วยความงามและศิลปะ. กรุงเทพฯ: โครงการตําราภาควิชาปรัชญาและศาสนา คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
เอกวิทย์ ณ ถลาง, 2544. ภาพรวมภูมิปัญญาไทย. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับบลิชชิ่ง.
Downloads
Issue
Section
License
บทความนี้เป็นผลงานของข้าพเจ้าแต่เพียงผู้เดียว และ/หรือเป็นผลงานของข้าพเจ้าและผู้ร่วมงาน ตามชื่อที่ระบุในบทความจริง และเป็นผลงานที่มิได้ถูกนำเสนอหรือตีพิมพ์ที่ใดมาก่อน