Effect of Development of Design-based Learning Model via Social Media to Enhance High School Students’ Creative Product

Authors

  • Tanwarat Sangiamrat -
  • Prakob Koraneekij

Keywords:

Design-based Learning, Social Media, Creative product

Abstract

This study aims to investigate the effect on development of Design-Based Learning Model via Social Media to enhance high school students’ creative product. The sample for this investigation, which was carried out over a period of 12 weeks, consisted of 45 ninth-grade students from Samsenwithayalai School. The research tool is a lesson plan based on design-based learning model via social media to enhance high school students’ creative product, social media and model. The research data were collected using creative product assessment, the model learning process assessment and student satisfaction survey which were analyzed using mean, standard deviation (SD), and One-Way ANOVA with Repeated Measure Analysis. The results showed that after three sessions of the investigation, the scores of the creative products in the first, second, and third session scores were significantly different at the .05 level. The third session score for the creative product was higher than the second session score for the creative product. And the second session score was higher than the first session score for the creative product.

References

กรมวิชาการ กระทรวงศึกษาธิการ. (2535). ความคิดสร้างสรรค์ หลักการ ทฤษฎี การเรียนการสอนการวัดผลประเมินผล. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ครุสภา.

กระทรวงศึกษาธิการ. (2560). ตัวชี้วัดและสาระการเรียนรู้แกนกลางกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2560) ตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ.

นฤมล บุญส่ง. (2561). สื่อสังคมกับการเรียนการสอนในศตวรรษที่ 21. Veridian E-Journal, 11(1), 2873-2855.

นพดล กองศิลป์. (2561). การศึกษาผลการใช้หลักสูตรบูรณาการสร้างสรรค์ผลงานบนแท๊บเล็ตโดยใช้แฟ้มสะสมผลงานอิเล็กทรอนิกส์ผ่านสื่อสังคมระดับประถมศึกษา. ศรีนครินทรวิโรฒวิจัยและพัฒนา (สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์), 10(19), 59-70.

ประกอบ กรณีกิจ.(ม.ป.ป.). สรุปการบรรยายการอบรมเชิงวิชาการเรื่องเครื่องมือสำหรับกิจกรรมสอนออนไลน์. เข้าถึงใน http://qa.hcu.ac.th/km/fileuploads/online-teaching-tools-63.pdf. สืบค้นเมื่อ 20 เมษายน 2565.

ประจักษ์ ปฏิทัศน์. (2562). การคิดเชิงระบบและความคิดสร้างสรรค์. กรุงเทพฯ: ศูนย์หนังสือแห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

รัตตมา รัตนวงศา. (2559). การพัฒนารูปแบบการเรียนการสอนในสภาพแวดล้อมแบบเกมมิฟิเคชันโดย ใช้การออกแบบเป็นฐานร่วมกับเครื่องมือทางทัศนะเพื่อส่งเสริมการรู้ทางทัศนะและแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์สำหรับนิสิตนักศึกษาระดับปริญญาบัณฑิต. วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี กระทรวงศึกษาธิการ. (2563). เกณฑ์การประเมินความคิดสร้างสรรค์ หนังสือเรียนคู่มือครูรายวิชาพื้นฐานวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. กรุงเทพฯ: สกสค.

สำนักงานคณะกรรมการข้าราชการพลเรือน. (2559). การคิดเชิงสร้างสรรค์. เข้าถึงใน https://www.ocsc.go.th/download/2560/การคิดเชิงสร้างสรรค์-ebook. สืบค้นเมื่อ 10 มีนาคม 2563

Al, H. S., Zaki, Y., Al, M. A., & Mahdi, N. (2019) Infusing Creativity and Technology Through Repurposing Existing Digital Tools and Social Media Apps for Educational Purposes. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social- Informatics and Telecommunications Engineering, LNICST, 265, 319-330.

Dao, D. V. (2015). Social Media Classification Scheme in Online Teaching and Learning Activities : A Consideration for Educators. International Journal of Education and Social Science, 4(2), 85-94.

Geitz, G., & de Geus, J. (2019). Design-based education, sustainable teaching, and learning. Cogent Education, 6(1), 1-15.

Gómez Puente, S. M., Van Eijck, M., & Jochems, W. (2013). A sampled literature review of design-based learning approaches: A search for key characteristics. International Journal of Technology and Design Education, 23(3), 717-732.

Henriikka, V., Anu L., & Jorma E. (2012). Design-Oriented Pedagogy for Technology-Enhanced Learning to Cross Over the Borders between Formal and Informal Environments. Journal of Universal Computer Science, 18(15), 2097-2119.

Kharis, Dameria and Ebner. (2020). Perception and Acceptance of Padlet as a Microblogging Platform for Writing Skills. [Online]. Available from: https://www.researchgate.net/publication/343661829_Perception_and_Acceptance_of_Padlet_as_a_Microblogging_Platform_for_Writing_Skills). Retrieved May 5. 2021.

Lee, H. K., & Breitenberg, M. (2010). Education in the new millennium: The case for design-based learning. International Journal of Art and Design Education, 29(1), 54-60.

Mayfield, A. (2008). What is social media?. [Online]. Available from: http://www.icrossing.co.uk/fileadmin/uploads/eBooks/What_is_Social_Media_iCrossing_ebook.pdf. Retrieved November 18, 2008.

Ratcheva, V. S., & Leopold, T. (2018). 5 things to know about the future of jobs. [Online]. Available from: https://www.weforum.org/agenda/2018/09/future-of-jobs-2018-things-to-know. Retrieved September 5, 2008.

Rathakrishnan, M., Ahmad, R., & Suan, C. L. (2017). Online discussion: Enhancing students' critical thinking skills. Paper presented at the AIP Conference Proceedings.

Downloads

Published

2023-12-28

How to Cite

Sangiamrat, T., & Koraneekij, P. (2023). Effect of Development of Design-based Learning Model via Social Media to Enhance High School Students’ Creative Product. Education and Communication Technology Journal, 18(25), 16–35. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/ectstou/article/view/264454