Development of Multimedia Lessons on How to Design Drawing and Painting on Ceramic Mugs for Senior High School Students at Surawittayaakarn School Muang District Surin Province
Main Article Content
Abstract
The purposes of this research study were to (1) Development of multimedia lessons on how to design drawing and painting on ceramic mugs for senior high school students at Surawittayaakarn School Muang District Surin Province according to the effectiveness criteria set at 80/80 (2) Study the learning achievement of the sample before and after learning through the developed multimedia lesson (3) Study the students’s satisfaction toward studying from the multimedia lesson. The target group of this study was a group of 35 senior high school students volunteered to participate in the class of this study. The research tools were 1) the developed Multimedia Lesson, 2) theE1/E2 formula to find out the efficiency of the developed Multimedia Lesson, 3) the learning achievement test. In analyzing the data, the researcher applied basic statistics, and t - test to compare the sample’s achievement score before and after learning from the developed Multimedia Lesson, and the computerized program was applied for statistical analysis.
Results of the research were as follows: (1) The efficiency of the interactive multimedia lesson was 82.99/91.25 which was higher than the assigned criterion of 80/80. (2) The sample’s learning achievement after learning through the interactive multimedia lesson on how to design painting on ceramic mug was statistical significantly higher than that before learning at the 0.05 level. (3) The sample’s satisfaction towards the computerized multimedia instruction lessons was found at a high level (= 4.65, S.D. = 0.80 ).Suggestions from what found in the research, the students will be able to build up their ceramic painting skills, if they get chances to learn the how to create and design painting on the ceramic mug from the multimedia lesson continually. Hopefully, they might take it as their career to earn their lives.
Article Details
References
มหาวิทยาลัยศรีนครินทร วิโรฒ.
โกทูโนว. (15 กุมภาพันธ์ 2560). การวาดภาพสีน้ำมัน. https://www.gotoknow.org.com
ครรชิต มาลัยวงศ์. (2549). พจนานุกรมไอที ฉบับคำย่อ. กรุงเทพฯ : ศูนย์เทคโนโลยีอิเล็กทรอนิกส์และ
คอมพิวเตอร์แห่งชาติ (NECTEC).
ณัฐกร สงคราม. (2554). การออกแบบและพัฒนามัลติมีเดียเพื่อการเรียนรู้. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ :
สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ภาพวาดระบายสี. (15 กุมภาพันธ์ 2560). ฝึกสมาธิด้วยศิลปะกับภาพวาดระบายสี.
http://www.ภาพวาดระบายสี.com
มนต์ชัย เทียนทอง. (2545). การออกแบบและพัฒนาคอร์สแวร์สำหรับบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน.
กรุงเทพฯ : ศูนย์ผลิตตำราเรียนสถาบันเทคโนโลยี พระจอมเกล้าพระนครเหนือ.
ล้วน สายยศ และอังคณา สายยศ. (2538). เทคนิคการวิจัยทางการศึกษา. (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพฯ :
สุวีริยาสาส์น.
วรัญญา วิศรุตเวศน์. (2555). การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์มัลติมีเดีย เพื่อส่งเสริมความสามารถ
ในการเรียนรู้วิชาสุขศึกษา เรื่อง ชีวิตและครอบครัว สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2.
วิทยานิพนธ์ ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา.
ศักดา จรรยาเพศ. (2547). ผลการใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนในวิชาสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตของ
นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วิทยานิพนธ์ ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
อรอุมา ศรสายันต์. (2559). การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์มัลติมีเดีย เรื่อง โจทย์ปัญหาหาบวก ลบ
คูณ หาร กลุ่มสาระการเรียนรู้คณิตศาสตร์ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนวัดดอกไม้
สำนักงานเขตยานนาวา กรุงเทพมหานคร ปีการศึกษา 2559. กรุงเทพฯ :
สำนักการศึกษา กรุงเทพมหานคร.
Jeffcoate. Judith. (1995). Multimedia in Practice : Technology and Applications. Great Britain :
Prentice Hall International Limited,