DEVELOPING A COMPUTATIONAL THINKING APPLICATION FOR THE COMPUTING SCIENCE SUBJECT FOR 10TH GRADE STUDENTS AT RAYONGWITTYAKOM SCHOOL
Main Article Content
Abstract
This research aimed (1) to develop a computational thinking application for computing science subject for grade 10th students, (2) to test efficiency of the computational thinking application for computing science subject in accordance with E1/E2 criteria, (3) to assess students’ computational thinking skills from using the computational thinking application for computing science subject, and (4) to study students’ learning progress through the use of the computational thinking application for computing science subject. The research sample included 40 grade 10th students from one structured classroom focusing on science-mathematics, Rayongwittayakom School, selected by a cluster sampling method. The research instruments included (1) the computational thinking application for computing science subject for grade 10th students, (2) computational thinking skill measurement in the form of an objective test with a short answer, and (3) pretest and posttest in the form of an objective test with 4 possible answers. Statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, effectiveness index, and one sample t-test dependent.
The study results revealed that (1) the quality of the content of the computational thinking application for computing science subject for grade 10th students was at a very good level (=4.81, S.D.=0.24) and the quality of media was at a very good level (=4.83, S.D.=0.18), (2) the efficiency of the computational thinking application for computing science subject in accordance with the E1/E2 criteria was 84.75/84.83, which was higher than the normal criteria of 80/80, (3) the score of the sample’ computational thinking skills was 77.65% which was higher than the criterion of 70%, with statistical significance level of 0.01, and (4) the sample had increased learning progress with the effectiveness index equal to 0.6884 or 68.84%.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
คณะกรรมการการจัดการความรู้ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยรามคำแหง. (2562). คู่มือการจัดการความรู้การใช้เทคโนโลยีเพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ในแนวทางที่หลากหลาย. สืบค้นจาก http://www.edu.ru.ac.th/images/edu_KM/km-poster-2562-03.pdf
เบญจมาศ พึ่งน้ำ และอัมพร วัจนะ. (2563). ผลการเรียนด้วยแอปพลิเคชันสำหรับการเรียนรู้ด้วยตนเองบนสมาร์ทโฟนวิชา วิทยาการคำนวณ เรื่อง แนวคิดเชิงคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนตกพรมวิทยาคาร จังหวัดจันทบุรี. วารสารวิทยาลัยนครราชสีมา, 12(1), 185-194.
รุจิรา เศารยะสกุล และศุภโชค สอนศิลพงศ์. (2564). การพัฒนาเว็บแอปพลิเคชันสำหรับการจัดการเรียนรู้แบบโครงงานเป็นฐานเพื่อส่งเสริมการคิดเชิงคำนวณ วิชา วิทยาการคำนวณ ระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3. วารสารเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา (มหาวิทยาลัยมหาสารคาม), 11(4), 177-191.
สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2561). คู่มือการใช้หลักสูตรรายวิชาพื้นฐานวิทยาศาสตร์สาระเทคโนโลยี (วิทยาการคํานวณ). กรุงเทพฯ: สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี.
สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าเจ้าคุณทหารลาดกระบัง. (2562). การทดสอบระดับนานาชาติ ด้านทักษะการคิดเชิงคำนวณ. สืบค้นจาก https://practice.bebras.in.th/?lang=th
สำนักงานบริหารและพัฒนาองค์ความรู้. (2563). การเรียนรู้ในยุคดิจิทัล. The Knowledge, 12, 22-23.
สุรศักดิ์ แซ่ลิ้ม. (2565). โทรศัพท์มือถือในห้องเรียน : ศัตรูหรือมิตรแท้ของการเรียนรู้. สืบค้นจาก https://www.educathai.com/knowledge/articles/616
สุเมธ ราชประชุม. (2561). การพัฒนาแอพลิเคชันเพื่อการเรียนรู้บนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์ วิชา วิทยาการคำนวณ เรื่อง แนวคิดเชิงคำนวณ สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนห้วยกรดวิทยา จังหวัดชัยนาท. (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
สุไม บิลไบ. (2557). การออกแบบและพัฒนาบทเรียนมัลติมีเดียโดยใช้ ADDIE Model. สืบค้นจาก https://drsumaibinbai.files.wordpress.com/2014/12/addie_design_sumai.pdf
Starfish Education. (2564). การใช้เทคโนโลยี เพื่อสนับสนุนการจัดการเรียนการสอน. สืบค้นจาก https://www.starfishlabz.com/blog/760-การใช้เทคโนโลยี-เพื่อสนับสนุนการจัดการเรียนการสอน.