Digital Learning Resources Design for Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) using Standards of Educational Communications and Technology for Learning Management

Authors

  • Pathapong Pongpatrakant Naresuan University
  • Supanee Sengsri

Keywords:

Digital Learning Resources, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR)

Abstract

The purposes of this research were 1) to design and develop of digital learning resources for Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) using Standards of Educational Communications and Technology for Learning Management 2) to evaluate the quality of developed digital learning resources and 3) to compare learning achievement of students between the experimental group and students in the control group. The samples of the study were 60 students in the Computer Education and Educational Technology and Communication Department and were selected by Cluster Random Sampling. The process of researching consists of three phases.1) to analyze and synthesize related literatures and documents 2) to design and develop of digital learning resources for Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) using Standards of Educational Communications and Technology for Learning Management 3) to evaluate and compare learning achievement of students. Collected data by using evaluation questionnaires and analyzed data by descriptive statistics, the content analysis and t-test independent.
The result reveals that 1) the quality of learning lesson plan was at an excellent level, 2) the quality of digital learning resources for Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) using Standards of Educational Communications and Technology for Learning Management via PDCA quality processes was at an excellent level, and 3) the students’ learning achievement in the experimental group was significantly higher than that of those learning with conventional instruction in the controlled group at .05 levels in online environment.

References

กิดานันท์ มลิทอง. (2548). เทคโนโลยีการศึกษาและนวัตกรรม. กรุงเทพฯ : อรุณการพิมพ์
ชัยยงค์ พรหมวงศ์. (2556). “การทดสอบประสิทธิภาพสื่อหรือชุดการสอน”. วารสารศิลปากร ศึกษาศาสตร์วิจัย ปีที่ 5 ฉบับที่ 1.
ทองจันทร์ เติมจิตร และ ใจทิพย์ ณ สงขลา. (2019). มาตรฐานการจัดการสื่อและทรัพยากรการเรียนรู้สำหรับโรงเรียนในศตวรรษที่ 21. Veridian E-Journal Silpakorn University, Humanities, Social Sciences and arts. 12(5). 415-435.
วรพงศ์ ผูกภู่. (2020). องค์ประกอบการพัฒนาแหล่งเรียนรู้. สืบค้น 28 พฤษภาคม 2564, จาก https://www.randdcreation.com/content/2992/องค์ประกอบการพัฒนาแหล่งเรียนรู้
ศุภวิชญ์ นามบุตร. (2561). การพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้แบบสาธิตร่วมกับแหล่งเรียนรู้ออนไลน์ เรื่อง การเชื่อมต่อเครือข่ายแบบเวิร์กกรุ๊ป ระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ วิทยาลัยเทคโนโลยีสุวรรณภูมิบริหารธุรกิจ. ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการศึกษาวิทยาศาสตร์ คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและเทคโนโลยี สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าเจ้าคุณทหารลาดกระบัง.
AECT Board of Directors. (2012). AECT Standards 2012 version. Educational technology: A definition with commentary (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Januszewski A., and Molenda M. (2008). Educational technology: A definition with commentary. New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Downloads

Published

2022-11-18

How to Cite

Pongpatrakant, P., & Sengsri, S. (2022). Digital Learning Resources Design for Virtual Reality (VR) and Augmented Reality (AR) using Standards of Educational Communications and Technology for Learning Management. Education and Communication Technology Journal, 17(23). Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/ectstou/article/view/251757