การศึกษาความฉลาดทางอารมณ์ของตัวละครในพระราชนิพนธ์ บทละครนอกในรัชกาลที่ 2 A Study of Emotional Quotient of the Characters in King Rama II’s Traditional Plays
Abstract
บทคัดย่อ
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความฉลาดทางอารมณ์ของตัวละครในพระราชนิพนธ์บทละครนอกในรัชกาลที่ 2 เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยกระบวนการวิเคราะห์เนื้อหาจากบทละครเรื่อง ไกรทอง คาวี ไชยเชษฐ์ มณีพิชัย สังข์ทอง และสังข์ศิลป์ชัย วิธีการวิเคราะห์ความฉลาดทางอารมณ์จะพิจารณาจากความรู้สึกนึกคิด พฤติกรรม และบทสนทนาของตัวละคร โดยใช้แนวคิดความฉลาดทางอารมณ์ของพระธรรมปิฎก (ประยุทธ์ ปยุตฺโต) ผลการวิจัยพบว่า ตัวละครในบทละครนอกรัชกาลที่ 2 ทั้ง 6 เรื่องปรากฏลักษณะความฉลาดทางอารมณ์ที่ครอบคลุมแนวคิดความฉลาดทางอารมณ์ของพระธรรมปิฎกทั้ง 5 ขั้น โดยเรียงลำดับจากมากไปหาน้อยดังนี้ การแสดงพฤติกรรมที่ดีทั้งทางกายและวาจา การพัฒนาสภาพจิต การมองเห็นปัญหาหรือความขัดแย้ง การหาวิธีการจัดการกับปัญหาและความขัดแย้ง และการดูแลสภาพจิต ตามลำดับ
คำสำคัญ : ความฉลาดทางอารมณ์, บทละครนอกในรัชกาลที่ 2
ABSTRACT
The purpose of this study was to study emotional quotient of the characters in King Rama II's traditional plays. The qualitative research used content analysis of a total of 6 traditional plays: Kraithong, Khawee, Chaiyachet, Maneephichai, Sungthong, and Sungsinchai. The emotional quotient analyzing method assessed the emotional, behavioral and the character’s dialog by using emotional quotient of Phra Dhammapidok's approach (Prayudh Payutto). The study indicated that all characters in King Rama II's traditional plays showed distinct emotional quotient which covered all the 5 processes in the emotional quotient numbering from the maximum to the minimum in the following: Physical and verbal behaviors, mind improvement and realization of trouble, process of problem solving, and mental care.
Keyword : emotional quotient, Lakhon nok by King Rama II