The Creation of Painting: Atmosphere of Isan belief

Authors

  • Theerawat Lodpai โรงเรียนอนุบาลบ้านเหนือเขมราฐ

Keywords:

Creation, Painting, Atmosphere of Isan belief

Abstract

This creative art work aimed (1) to study the way of Buddhism beliefs of I-sarn people, (2) to create semi-realism paintings by using technique of acrylic painting on canvas. (3) to analyze painting. creation on the atmasphere of the way of I-sarn people’s beliefs The scope of the study included stories concerning the way of beliefs of I-sarn people toward the Buddhist belief and faith in Phya Naka. Field data, namely related documents and artistic influence were collected by photographing and the data were then analyzed, categorized, and synthesized to reach the step of model sketching and completing the creative work. The results of this research were as follows. The way of Buddhism beliefs of I-sarn people have been continually transferred from the ancestors to the new generation at the present time. The belief and the faith in Buddhist moral teachings of I-sarn people make them follow the Buddhist principles and lead their lives with love and unity and willing to share and help each other. Regarding painting creation on the atmosphere of the way of I-sarn people’s beliefs, 4 complete semi-realism paintings were created using technique of acrylic painting on canvas, with some detailed shape deleted and unified organization. The paintings’ themes are
related to belief and faith in the merit-making day at the Buddhist lent ending. They are aesthetics which are beneficial for public. Keywords : Creation , Painting , Atmosphere of Isan belief

Downloads

Download data is not yet available.

References

การระบายสีอะคริลิค. (2550). สืบค้นเมื่อ 10 สิงหาคม 2563,

จาก http://www.pointstudio.nrt/Wpoint/webart/colour10.html

ชลูด นิ่มเสมอ. (2553). องค์ประกอบศิลป์. พิมพ์ครั้งที่7. กรุงเทพฯ: อมรินทร์

ธวัช ปุณโณทก. (2528). ความเชื่อพื้นบ้านอันสัมพันธ์กับวิถีชีวิตในสังคมอีสาน, ในวัฒนธรรมพื้นบ้าน คติความเชื่อ. (น. 350). กรุงเทพฯ :จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

นิยม วงศ์พงษ์คำ. (2561). พระไม้อีสาน. สืบค้นเมื่อ 17 สิงหาคม 2563, จาก http://www.isangate.com/new/isan-governance/32-art

พญานาค. (2560). สืบค้นเมื่อ 10 สิงหาคม 2563, จาก https://th.wikipedia.org/wiki/%E0%B8%9E%E0%B8%8D%E0%B8%B2%E0%B8%99%E0%B8%B2%E0%B8%84

มานิต มานิตเจริญ. (2561). ความเชื่อ. สืบค้นเมื่อ 17 สิงหาคม 2563, จาก

http://www.udru.ac.th/attachments/elearning/02/13.pdf

มัย ตะติยะ. (2547). สุนทรียภาพทางทัศนศิลป์. กรุงเทพฯ: วาดศิลป์.

ศุภชัย สุกขีโชติ. (2561). จิตรกรรม. สืบค้นจาก ffa.bpi.ac.th/bk/1story. html/1/มกราคม/

องค์ประกอบศิลป์. (2556). สืบค้นเมื่อ 10 สิงหาคม 2563, จาก http://www.vattaka.com/art/form04.jpg

อิทธิพล พัฒรชนม์. (). แรงบันดาลใจจากช่างเขียนพื้นบ้าน. (ปริญญาศิลปมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร)

อำพร แสงไชยา. (2557). รายงานการวิจัย เรื่อง การสร้างสรรค์ผลงานจิตรกรรมประยุกต์บนไม้เก่า ชุดความงามของดอกไม้พื้นบ้านอีสาน. มหาสารคาม: คณะมนุษยศาสตร์ และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

Published

2021-06-29

How to Cite

Lodpai, T. (2021). The Creation of Painting: Atmosphere of Isan belief. Chophayom Journal, 32(1), 11–33. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/ejChophayom/article/view/247821

Issue

Section

บทความวิจัย