“Mor Lam” The Changing Trend of Modern Music Culture

Authors

  • sarawut srihakhot Music Programme, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University
  • Somsak Taosabai Music Programme, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University
  • Nutthawut Phusasri Music Programme, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University
  • Thanabun Sinton Music Programme, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University

Keywords:

Mor Lam, Culture, Stream of Change, Modern Music

Abstract

Adaptability is one of the unique characteristics of Mor Lam, a traditional music performance found in northeastern Thailand and Laos PDR. Now, Mor Lam folk music becomes a part of mainstream music culture. Being considered local entertainment in the past, art performance has established itself in the mass music industry. Mor Lam has also been adapted to be in music trend with the remaining characteristics of music art. To conserve Mor Lam culture, the author attempted to explain the interaction between Mor Lam and society in 2 aspects: 1) Mor Lam and the world, Mor Lam performances worldwide reflecting the entertainment culture that represents the soul and dynamic of Mor Lam culture supporting its cultural mechanism and 2) The world and Mor lam, the way music bands modernize Mor Lam reflecting the trends of world alternative music that seeks originality. Particularly, the originality of Mor Lam could considerably be the way artists apply melodies, rhythms, instruments, and sound creation to the ideal of Mor Lam – “Whatever the Isanists Dance to” – as presented nowadays. Keywords: Mor Lam, Culture, Stream of Change, Modern Music

References

ฉลาด ส่งเสริม. (10 กันยายน 2560). สัมภาษณ์. ศิลปินแห่งชาติ. สัมภาษณ์.

ดีเจ Mabsai. (2561). ข้อมูลการทัวคอนเสิร์ตยุโรป ดีเจ Mabsai สุดแรงม้า. สืบค้นเมื่อ 3 มีนาคม 2565, จาก https://www.gqthailand.com/culture/article/modern-molam.

นคร พงษ์ภาพ. (29 ตุลาคม 2560). นักแต่งเพลง. สัมภาษณ์.

พิสุทธิลักษณ์ บุญโต และคณะ. (2556). โครงการวิจัยข้อมูลเพื่อจัดตั้งพิพิธภัณฑ์หมอลำ. กรุงเทพมหานคร: จิม ทอมป์สัน ฟาร์ม.

วงออทิดสา หมอลำแบนด์. (2564). ข้อมูลการจัดตั้งวงออทิดสา หมอลำแบนด์. ค้นเมื่อ 3 มีนาคม 2565, จาก https://www.msu.ac.th/msumagaz/

smain/readpost.php?mid=34.

วงศรีราชา ร็อกเกอร์. (2564). เทศกาลดนตรี Stone free ณ จังหวัดกาญจนบุรี. ค้นเมื่อ 3 มีนาคม 2565, จาก https://www.sanook.com/music/2393457/.

วงทีโบน Kipi (แก๊ป นักร้องนำวงทีโบน). (2552). ข้อมูลการแสดงดนตรีวงทีโบน. ค้นเมื่อ 3 มีนาคม 2565, จาก https://www.benewsonline.com/home.

สนอง คลังพระศรี. (2554). แคน: ระบบเสียงและทฤษฎีการบรรเลง. วิทยานิพนธ์. ปร.ด. นครปฐม: มหาวิทยาลัยมหิดล.

Downloads

Published

2022-12-31

How to Cite

srihakhot, sarawut, Taosabai, S., Phusasri, N., & Sinton, T. (2022). “Mor Lam” The Changing Trend of Modern Music Culture. Chophayom Journal, 33(2), 312–328. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/ejChophayom/article/view/262848

Issue

Section

Academic Article