INTEGRATING SPATIAL METAVERSE TECHNOLOGY INTO THAI CLASSICAL DANCE SUBJECT ON THE TOPIC THAI DRAMA EVOLUTION: A CASE STUDY OF GRADE 12th AT GUANGHUA SCHOOL, RAYONG PROVINCE, A.Y. 2023.
Main Article Content
Abstract
This present study under the title of Integrating Spatial Metaverse Technology into Thai Classical Dance Subject on The Topic Thai Drama Evolution: A Case Study of Grade 12th at Guanghua School, Rayong Province, A.Y. 2023 was conducted to serve the following objectives: to apply Spatial Metaverse technology into a Thai classical dance subject for Grade 12th students at Guanghua School in Rayong Province during 2023 academic year in order to teach the topic of Thai Drama Evolution; 2) to make a comparison on learning achievement between students in the controlled group and experimental group which the application of Spatial Metaverse technology; and 3) to examine satisfactory level of students towards the instruction using Spatial Metaverse technology in the subject of Thai classical dance on the topic of Thai Drama Evolution. The sample of 34 students in the controlled group and 29 students in the experimental group were drawn from the population of 63 students studying in Grade 12th during the first semester of 2023 academic year in Guanghua School, Rayong Province. The research instruments consisted of (1) Spatial Metaverse technology which was applied and integrated into the instruction of Thai classical dance on the topic of Thai Drama Evolution; (2) 40 items of multiple-choice assessment instrument to assess students’ learning achievement after having learned the subject of Thai classical dance on the topic of Thai Drama Evolution; and (3) 10 items of satisfaction assessment form to assess students’ satisfactory level towards the instruction using Spatial Metaverse technology in the subject of Thai classical dance on the topic of Thai Drama Evolution. The data derived were analysed using percentage, mean, standard deviation, and t-test.
The results of this study revealed the following findings. 1) The application of Spatial Metaverse technology which had been integrated into the instruction of Thai classical dance subject on the topic of Thai Drama Evolution yielded high level of efficiency at 4.81. 2) Based on the comparison of learning achievement, it was found that the experimental group instructed with the integration of Spatial Metaverse technology had higher learning achievement than the controlled group at .05 statistical significance coefficient. 3) The satisfactory level of students towards the instruction with integration of Spatial Metaverse technology in the subject of Thai classical dance on the topic of Thai Drama Evolution was found to be at very high level with = 4.60, S.D. = 0.45.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กระทรวงศึกษาธิการ. สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2551). หลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2551. กรุงเทพฯ: กระทรวงศึกษาธิการ. สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน.
ณัฐนนท์ เกษตรเอี่ยม. (2565). เรื่องการพัฒนาบทเรียนออนไลน์รูปแบบจักรวาลนฤมิตร่วมกับกระบวนการจัดการเรียนรู้เชิงรุก Active Learning รายวิชาออกแบบและเทคโนโลยี เรื่องเทคโนโลยีแก้ปัญหาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3. (ปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต). พิษณุโลก : มหาวิทยาลัยนเรศวร.
ณรงค์พล เอื้อไพจิตรกุล. (2564). การพัฒนารูปแบบห้องเรียนเสมือนจริงในบรอบทการเรียนรู้ที่หลากหลายเพื่อส่งเสริมความสามารถการออกแบบแผนการเรียนรู้ที่บูรณาการไอซีทีของนักศึกษาครู. (ปริญญานิพนธ์ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Hyeonju L., Donghyum W., Sunjin Y. (2022). Virtual Reality Metaverse System Supplementing Remote Education Methods : Based on Aircraft Maintenance simulation. Retrieved from https://golink.icu/RYwigN7.