The Development of Enhancing Problem Solving Skill Game for Undergraduate Students, Program in Library and Information Science, Suan Dusit University

Authors

  • Nantawan Ruangaram Faculty of Humanities and Social Sciences, Suan Dusit University, Bangkok 10300

DOI:

https://doi.org/10.14456/psruhss.2022.20

Keywords:

Skill enhancement game, Problem solving game

Abstract

This research and development are intended to develop the enhancing problem-solving skill game and to develop the problem-solving skills of undergraduate students, the program in library and information science, Suan Dusit University. The samples were 13 3rd year undergraduate students registered in seminar management course in the 2nd term of 2019’s academic year. Purposive sampling was used. The research instruments consisted of the enhancing problem-solving skill game, seminar management course. The data collection instrument was the problem-solving skill evaluation form. Statistics used to analyze where efficiency of the process (E1) /efficiency of the product (E2), mean and standard deviation. The findings were as followed: 1) The evaluation of ISO/IEC 9126 quality specifications of the enhancing problem-solving skill game by the instructional experts were excellent (gif.latex?\bar{X} = 4.50, S.D.= 0.80). The efficiency of the enhancing problem-solving skill game (E1/E2) were 81.54/85.77  which were higher than the established criterion of 80/80  2) The evaluation of problem-solving skills of students after studying from the enhancing problem-solving skill game was excellent (gif.latex?\bar{X} = 4.23, S.D. = 0.64).

References

กฤษดาภัทร สีหารี. (2561). มุมมองวิศวกรรมซอฟต์แวร์ต่อการเรียนรู้ด้วยเกมดิจิทัลสำหรับการศึกษาประเทศไทย 4.0. วารสารวิชาการพระจอมเกล้าพระนครเหนือ, 28(2), 477-488.

เกรียงไกร ลิ่มทอง. (2560). การประยุกต์ใช้รูปแบบกิจกรรมผ่านเกมสำหรับการเข้าชั้นเรียนและการมีส่วนร่วมในชั้นเรียน: กรณีศึกษา นักศึกษาภาควิชาวิศวกรรมคอมพิวเตอร์ มหาวิทยาลัยกรุงเทพ. ใน การประชุมหาดใหญ่วิชาการระดับชาติและนานาชาติ ครั้งที่ 8 (น. 72-82). สงขลา: มหาวิทยาลัยหาดใหญ่.

ชัยยงค์ พรหมวงศ์. (2556). การทดสอบประสิทธิภาพสื่อหรือชุดการสอน. วารสารศิลปากรศึกษาศาสตร์วิจัย, 5(1), 7-19.

ทิพรัตน์ สิทธิวงศ์. (2560). การพัฒนาเกมคอมพิวเตอร์จำลองสถานการณ์เพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดเชิงกลยุทธ์ของนิสิตระดับอุดมศึกษา. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 19(3), 16-32.

รุ่งทิพย์ ศรสิงห์, พรชัย ทองเจือ, และผ่องลักษม์ จิตต์การุญ. (2560) การพัฒนาความสามารถในการคิดแก้ปัญหาของเด็กปฐมวัยโดยใช้เกมการศึกษา. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพิบูลสงคราม, 11(1), 92-104.

ลดาวัลย์ แย้มครวญ. (2559). การออกแบบและพัฒนาเกมเพื่อการเรียนรู้สำหรับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). นครราชสีมา: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี.

วิทวัส ดวงภุมเมศ, และวารีรัตน์ แก้วอุไร. (2560). การจัดการเรียนรู้ในยุคไทยแลนด์ 4.0 ด้วยการเรียนรู้อย่างกระตือรือร้น. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพิบูลสงคราม, 11(2), 1-14.

Downloads

Published

31-03-2022

How to Cite

Ruangaram, N. . (2022). The Development of Enhancing Problem Solving Skill Game for Undergraduate Students, Program in Library and Information Science, Suan Dusit University. Humanities and Social Sciences Journal of Pibulsongkram Rajabhat University, 16(1), 257–267. https://doi.org/10.14456/psruhss.2022.20

Issue

Section

Research Article