Application of Augmented Reality Technology to Present Local Wisdom: Case Study of Muang Kaen Phatthana Town Municipality, Mea Tang District, Chiang Mai Province
DOI:
https://doi.org/10.14456/psruhss.2022.12Keywords:
Local Wisdom, Augmented Reality, ApplicationAbstract
The objectives of this research were to develop the application of augmented reality to present local wisdom on android operating system and to study users’ satisfaction for application of augmented reality to present local wisdom. The studied sample groups consist of 15 informants of local wisdoms by using the purposive sampling method, 5 experts as quality assessment samples using the purposive sampling method and 30 users samples by using the simple random sampling method. The research instruments consisted of interview, questioning, evaluation form, and satisfaction assessment form. Data were analyzed by descriptive statistics, mean, and standard deviation. The results revealed that data on 15 local wisdom could be collected and such obtained data were applied to make a book for transferring knowledge that was presented in the Augmented Reality application. The Augmented Reality application was assessed on its efficiency by the experts with mean of 4.12 and high level of appropriateness before using. The results of the satisfaction assessment conducted by users revealed that satisfaction was at a high level with mean of 4.26 and standard deviation of 0.52. Application can be used to conservation and learn of local wisdom.
References
กรมป่าไม้. (2563). ภูมิปัญญาท้องถิ่น. สืบค้น 29 มกราคม 2563, จาก http:// biodiversity. forest.go.th/ TK/index.php?option=com_zoo&view=category&Itemid=24.
กระทรวงวัฒนธรรม. (2559). วัฒนธรรม วิถีชีวิตและภูมิปัญญา. สืบค้น 28 มกราคม 2563, จาก http:// www.culture.go.th/culture_th/article_attach/publication.pdf.
กระทรวงวัฒนธรรม. (2562). คู่มือคัดเลือกองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นดีเด่นทางวัฒนธรรม ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2562. สืบค้นเมื่อ 31 ตุลาคม 2563, จาก https://www.m-culture.go.th/ phetchabun/download/article/article_20181213103216.pdf.
ชาญชัย ศุภอรรถกร, และไชยเชษฐา ยังมีสุข. (2561). การพัฒนาหนังสือเครื่องดนตรีไทยพื้นบ้านสามมิติด้วยเทคโนโลยีออกเทนเต็ดเรียลลิตีบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์. วารสารวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, 20(2), 206-215.
ณัฏฐ์ ดิษเจริญ, และอนุพงษ์ รัฐิรมย์. (2559). การพัฒนาหนังสือสวนสัตว์สามมิติด้วยเทคโนโลยีโลกเสมือนผสานโลกจริงบนระบบปฏิบัติการแอนดรอยด์. วารสารหน่วยวิจัยวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี และสิ่งแวดล้อมเพื่อการเรียนรู้, 7(1), 77-87.
พนิดา ตันศิริ. (2553). โลกเสมือนผสานโลกจริง Augmented Reality. Executive Journal, 30(2), 169-175.
พิพิธภัณฑ์ประเทศไทย. (2559). สืบค้น 29 มกราคม 2563, จาก https://www.museumthailand.com/en/ museum/Museum-of-Inthakhin-Muang-Kaen-Kiln.
วิวัฒน์ มีสุวรรณ. (2554). การเรียนรู้ด้วยการสร้างโลกเสมือนผสานโลกจริง. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร, 13(2), 119-127.
วิศปัตย์ ชัยช่วย. (2560). สารสนเทศมรดกทางวัฒนธรรม: แนวคิดและประเด็นการวิจัย. วารสารสารสนเทศศาสตร์, 35(2), 130-153.
สมชาย วรกิจเกษมสกุล. (2554). ระเบียบวิธีการวิจัยทางพฤติกรรมศาสตร์และสังคมศาสตร์. อุดรธานี: มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี.
สุขิตา บุญร่วม, และดวงกมล โพธิ์นาค. (2558). การทำเทคโนโลยีสื่อเสมือนจริง มาใช้ประกอบสื่อการเรียนรู้บนเทคโนโลยีการประมวลผลแบบก้อนเมฆ. วารสารชุมชนวิจัย มหาวิทยาลัยราชภัฏนครราชสีมา, 9(2), 38-44.
โอภาส เอี่ยมสิริวงศ์. (2555). การวิเคราะห์และออกแบบระบบ. กรุงเทพฯ: ซีเอ็ดยูเคชั่น.
Adobe. (2020). Adobe Animate. Retrieved January 20, 2020, from https://www.adobe.com/sea/ products/ animate.html.
Adobe. (2020). Adobe Illustrator. Retrieved January 20, 2020, from https://www.adobe.com/ sea/products/illustrator.html.
Adobe. (2020). Adobe Photoshop. Retrieved January 20, 2020, from https://www.adobe.com/ sea/products/photoshop.html.
Android Developers. (2020). Build anything on Android. Retrieved January 20, 2020, from https://developer.android.com.
Grubert, J.,& Grasset, R. (2013). Augmented Reality for Android Application Development. Birmingham, U.K.: Packt Pub.
Likert, R. (1932). A Technique for the Measurement of Attitudes. Archives of Psychology 140: 1–55.
PTC. (2020). Vuforia Engine Library. Retrieved January 20, 2020, from https://library. vuforia.com/getting-started/overview.html.
Unity Technologies. (2020). Unity MARS. Retrieved January 20, 2020, from https://unity.com /products/unity-mars.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Humanities and Social Sciences Journal of Pibulsongkram Rajabhat University
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Any articles or comments appearing in the Journal of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Phibulsongkram University, are the intellectual property of the authors, and do not necessarily reflect the views of the editorial board. Published articles are copyrighted by the Journal of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Phibulsongkram University.