Students’ Perception of Chinese Identity in Thai Society amongst Upper Secondary School Students in Thammasat Secondary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14456/psruhss.2024.40

Keywords:

Chinese identity, Chinese-Thai people, New generation, Thammasat Secondary School

Abstract

This research aims to explores and analyzes the views of upper secondary school students at Thammasat Secondary School on the characteristics of current Chinese identities in Thailand. Samples for this study were 327 of upper secondary school students at the school completed the questionnaire and 10 of them gave additional interviews. The statistics used for the analysis were mean (equation) and standard deviation (S.D.) values in four dimensions explored within the Thai-Chinese ethnic group. These dimensions include the preservation of traditions and rituals during Chinese festivals, family relationships and lineage consciousness, the significance of life-related customs and rituals, and the importance of passing on values inherited from ancestors to the next generation. In the dimension related to the importance of passing down values, it was found to be moderately important, with an average value of equation= 2.43 and a standard deviation of S.D. = 1.12. Regarding the dimension of calling each other in the family or addressing others with Chinese pronouns, as well as the significance of Chinese festivals, it was highly important, with the highest averages of equation= 3.60 and S.D. = 1.18, and equation= 3.60 and S.D. = 1.01, respectively. The dimension related to valuing sons more than daughters and giving higher importance to males over females was found to be of minor importance, with the lowest average of equation= 1.76 and a standard deviation of S.D. = 1.05. Other dimensions were of moderate importance. The study suggests that the Thai-Chinese cultural identity has evolved over time due to factors such as generational transmission, the changing attitudes of the younger generation, education, technological advancement, exposure to different cultures, international intermarriage, and particularly, cultural assimilation.

References

กรพนัช ตั้งเขื่อนขันธ์ และสรพงษ์ ลัดสวน. (2558). อ่านวรรณกรรมไทยพากษ์จีนในสังคมไทยยุคพัฒนา. วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 11(2), 95-128.

กุลศิริ อรุณภาคย์. (2553). ศาลเจ้า ศาลจีน ในกรุงเทพฯ. กรุงเทพฯ: มิวเซียมเพรส.

ฉลาดชาย รมิตานนท์. (2545). แนวคิดในการศึกษาอัตลักษณ์ความเป็นไท. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี.

ถาวร สิกขโกศล. (2557). เทศกาลจีนและการเซ่นไหว้. กรุงเทพฯ: ศิลปวัฒนธรรม.

นภัสสรณ์ เหลืองศักดิ์ศรี. (2562). ประเพณีการไหว้ในเทศกาลตรุษจีน: ที่มา ความหมาย และการเปลี่ยนแปลง. วารสารสถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, 6(1), 383-394.

ปาณิส โพธิ์ศรีวังชัย. (2561). ปรากฏการณ์จีนบุกไทย ไชน่าทาวน์ใหม่ในกรุงเทพ. สืบค้น 26 พฤษภาคม 2566, จาก https://www.the101.world/new-chinatown-chada-interview/

ปุนญิศา คงทน. (2561). สภาพและปัจจัยที่ทำให้เกิดผลกระทบต่อแรงจูงใจในการเรียนภาษาจีนของนักเรียนไทยที่ประเทศจีน. วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย ฉบับสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์, 8(1), 23-29.

พระครูปลัดณพิชญ์ ญาณวีโร และพระครูโกศลศาสนบัณฑิต. (2565). การศึกษาวิเคราะห์เหตุผลของการไม่นับถือศาสนา. วารสารบัณฑิตศาส์น มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, 20(1), 73-85.

พิชณี สวัสดิ์ตยวงศ์. (2546). อนาคตภาษาจีนในประเทศไทย. ใน การประชุมทางวิชาการของมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ครั้งที่ 41: สาขาศึกษาศาสตร์ สาขาสังคมศาสตร์ สาขาเศรษฐศาสตร์ สาขาบริหารธุรกิจ สาขาคหกรรมศาสตร์ สาขามนุษยศาสตร์ (น. 425-431). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

พิมพ์ชนก พุกสุข. (2563). รอยต่อของความจีน ในสายตา Hatchew People คนรุ่นใหม่เชื้อสายจีนกับหนังสือพิมพ์จีน. สืบค้น 7 มิถุนายน 2566, จาก https://themomentum.co/hatchew-people-interview/

แพรว. (2564). เปิด 6 เซเลบสาวนักธุรกิจเชื้อสายจีน สวย เก่ง ขยัน เข้าคอนเซปต์หงส์เหนือมังกร. สืบค้น 21 กรกฎาคม 2566, จาก https://praew.com/people/celeb-story/152278.html

ภัทรกร สุวรรณจินดา. (2560). การปรับตัวทางวัฒนธรรมของคนไทยเชื้อสายจีน: กรณีศึกษาคนไทยเชื้อสายจีน ย่านเยาวราช (วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

มนัส โอภากุล. (2565). คำว่า “เจ๊ก” มาจากไหน? คนจีนในไทย-จีนแผ่นดินใหญ่-จีนไต้หวัน ล้วนไม่รู้จักคำนี้. สืบค้น 4 เมษายน 2566, จาก https://www.silpa-mag.com/history/article_18158

เรือนแก้ว ภัทรานุประวัติ. (2558). การสืบทอดความเป็นจีนผ่านการทำความเข้าใจในความหมายและสัญลักษณ์ทางศาสนาของชาวจีนสู่ลูกหลานในสังคมไทย. วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร, 37(1), 180-213.

เลขา เกลี้ยงเกลา และอับดุลเลาะ หวังหนิ. (2555). Behind the scenes of "Chinese New Year holiday" only in 4 southern provinces, with the question "Why isn't there Songkhla?". สืบค้น 5 กรกฎาคม 2566, จาก https://www.isranews.org/content-page/item/4958-เบื้องหลัง-วันหยุดตรุษจีน-เฉพาะ-4-จังหวัดใต้-กับคำถาม-ทำไมไม่มีสงขลา.html

วนิดา เจริญศุข. (2532). นามสกุลของคนไทยเชื้อสายจีน: การวิเคราะห์ทางอรรถศาสตร์ชาติพันธุ์ (วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

วันจรัตน์ เดชวิลัย และนาฏกานต์ ดิลท์ส. (2566). การมีปฏิสัมพันธ์กับการสร้างอัตลักษณ์ของคนไทยเชื้อสายจีนในภูเก็ต. วารสารวิชาการนอร์ทเทิร์น, 10(1), 83-99.

สำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมวิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม. (2563). ภาคีจัดเทศกาลไหว้พระจันทร์ โคมไฟ สืบสานวิถีเยาวราชส่งต่อคนรุ่นใหม่. สืบค้น 9 มิถุนายน 2566, จาก https://www.tsri.or.th/index.php/th/news/content/549/news

สิทธิเทพ เอกสิทธิพงษ์. (2566). เป็นจีนเพราะรู้สึก : ประวัติศาสตร์เสื่อผืนหมอนใบที่เพิ่งสร้าง. กรุงเทพฯ: มติชน.

สุธี จันทร์ศรี และสมทรง บุรุษพัฒน์. (2560). ไทดำ: พลวัตวัฒนธรรมกับการธำรงอัตลักษณ์ทางชาติพันธุ์ผ่านดนตรี. สืบค้น 9 มิถุนายน 2566, จาก https://identity.bsru.ac.th/archives/3859

สุริยา สมุทคุปติ์ และพัฒนา กิติอาษา. (2544). ยวนสีคิ้ว ในชุมทางชาติพันธุ์: เรื่องเล่า ความทรงจำ และอัตลักษณ์ของกลุ่มชาติพันธุ์ไทยวนในจังหวัดนครราชสีมา. นครราชสีมา: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีสุรนารี.

Jenkins, R. (2004). Social Identity. New York: Routledge.

Lin Shiya และอิมธิรา อ่อนคำ. (2563). ศึกษาเปรียบเทียบประเพณีในรอบปีของชาวแต้จิ๋ว: กรณีศึกษาย่านเยาวราช ประเทศไทย และจังหวัดกิ๊กเอี๊ย มณฑลกวางตุ้ง สาธารณรัฐประชาชนจีน. วารสารศิลปศาสตร์ปริทัศน์, 15(2), 28-45.

Milton, J. E. (2004). An Introduction to Ethnic Conflict. United States of America: Polity.

Rovinelli, R. J., & Hambleton, R. K. (1997). On the Use of Content Specialists in the Assessment of Criterion Referenced Test Item Validity. Dutch Journal of Educational Research.

Skinner, G. W. (2548). สังคมจีนในไทย [Chinese Society in Thailand] (พรรณี ฉัตรพลรักษ์, และคณะ, แปลและเรียบเรียง) กรุงเทพฯ: มูลนิธิโตโยต้า ประเทศไทย.

Tam Jirayu. (2565). ตรุษจีนกับคนรุ่นใหม่ในย่านเยาวราชที่เปลี่ยนผันตามกาลเวลา. สืบค้น 17 พฤษภาคม 2566, จาก https://www.gourmetandcuisine.com/stories/detail/1548

Woodward, K. (2004). Questioning Identity: Gender, Class, Ethnicity. London: Routledge.

Yin Saijiao และภารดี มหาขันธ์. (2560). ความเชื่อเรื่องปีชงของชาวไทยเชื้อสายจีนในเขตเทศบาลเมืองแสนสุข จังหวัดชลบุรี. วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 25(48), 129-150.

Downloads

Published

16-12-2024

How to Cite

Mongkolpanich, P., & Khemcharoen, C. (2024). Students’ Perception of Chinese Identity in Thai Society amongst Upper Secondary School Students in Thammasat Secondary School. Humanities and Social Sciences Journal of Pibulsongkram Rajabhat University, 18(2), 590–604. https://doi.org/10.14456/psruhss.2024.40

Issue

Section

Research Article