A Concept of Patriarchy in Vinaya Pitaka

Authors

  • Phra Meschai Jaisamran
  • Pratuang Moung-on

Keywords:

Patriarchy; Control of Women; Vinaya Pitaka

Abstract

This study aimed to investigate the concept of patriarchy in Vinaya Pitaka by using documentary research and content interpretation in five scriptures. It revealed that there were three ways of control in Patriarchy: (1) Women’s Reproduction, (2) Women’s Sexuality and (3) Women’s Mobility.  Although patriarchy was found in some original contents (45 titles) in Vinaya Pitaka, it was difficult to demonstrate an existence of conceptual/theoretical controls. Men had more rights and opportunities. The 45 titles were also employed to establish a set of precepts and contents. Female monks were later indicated in the precepts with patriarchy with some sexual inequality contents. Nevertheless, it was not intended to emphasize sexual discrimination among all Buddhist monks.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

เอกสารอ้างอิง

กาญจนา แก้วเทพ และสมสุข หินวิมาน. (2553). สายธารแห่งนักคิดทฤษฎี
เศรษฐศาสตร์การเมืองกับสื่อสารศึกษา. ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ภาพพิมพ์.
ชาญณรงค์ บุญหนุน. (2544). รายงานการวิจัยสิทธิสตรีในพระพุทธศาสนา
เถรวาท. กรุงเทพฯ: โครงการวิจัยพุทธศาสนากับสังคมไทยและความเป็น
คนไทยของศูนย์พุทธศาสน์ศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พลากร เจียมธีระนาถ. (2554). วาทกรรมชายเป็นใหญ่ในภาพยนตร์ไทยที่ให้
ความสำคัญแก่สตรี. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
พระมหากมล ถาวโร (มั่งคำมี). (2543). สถานภาพสตรีในพระพุทธศาสนา.
กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
เพ็ญศรี จุลกาญจน์. (2541). การผลิตซ้ำอุดมการณ์เกี่ยวกับบทบาทและ
สถานภาพของหญิงและชาย. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2535). พระไตรปิฎกบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ
2500. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลง
กรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
ระเบียบรัตน์ พงษ์พานิช. 2546. การปะทะกันของความรู้ระหว่างปิตาธิปไตยกับ
สตรีนิยม ต่อการสถาปนาภิกษุณีในประเทศไทย. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
วิวรรธน์ สายแสง. (2546). การศึกษาเปรียบเทียบพระวินัยของภิกษุกับภิกษุณี
ในพระพุทธศาสนาเถรวาท : ศึกษาเฉพาะกรณีปาจิตตีย์. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาสงกรณราชวิทยาลัย.
สุรพศ ทวีศักดิ์. (2560). บวชภิกษุณี: คณะสงฆ์ไทยไม่พร้อมเผชิญปัญหา
ท้าทาย. (Online). สืบค้นจาก http://prachatai.com/journal /2009/12/27110,เมื่อ 23 มกราคม 2560,
อาชว์ภูริชญ์ น้อมเนียน. (2560). แนวคิดทางสังคมเรื่องอาชีพจากมุมมองเรื่อง
วรรณะในศาสนาฮินดู. วารสารการบริหารปกครอง, 6 (1): 31 – 61.
Bhasin, K. (1993). What Is Patriarchy?. New Delhi: Women Unlimited.
Bhasin, K. (2003). Understanding Gender. New Delhi: Women
Unlimited.
Brown-Campbell, G. (1998). Patriarchy in the Jamaica Constabulary
Force: Its Impact on Gender Equality. Jamica: Canoe Press.
Dihle, A. (1994). Greek and Latin Literature of the Roman Empire:
From Augustus to Justinian. New York : Psychology Press.
Frier, B. W. and McGinn, T. A. J. (2004). A Casebook on Roman
Family Law. New York : Oxford : Oxford University Press.
Heywood, A. (2013). Politics. 4th ed. New York. Palgrave Macmillan.
Hjerrild, B. (2002). Studies in Zoroastrian Family Law :
A Comparative Analysis. Denmark: Museum
Tusculanum Press.
Juschka, D. M. 2001. Feminism in the Study of Religion. London :
A&C Black.
Lerner, G. (1986). The Creation of Patriarchy. New York: Oxford
University Press.
McDonnell, M. (2006). Roman Manliness: "Virtus" and the Roman
Republic. Cambridge: Cambridge University Press.
Meyers, C. L. (2013). Rediscovering Eve: Ancient Israelite Women in
Context. New York: Oxford University Press.
Millett, K. (1969). Sexual Politics. Reprint: University of Illinois Press.
Wallby, S. (1990). Theorizing Patriarchy. Oxford: Basil Blackwell.
Westermann, W. L.(1984). The Slave Systems of Greek and Roman
Antiquity. Reprint, Philadelphia: American Philosophical Society.



Translated Thai References

Boonnoon, C. (2001). Women's Rights in Theravada Buddhism.
Bangkok: A research project funded by the Chulalongkorn University Centre for Buddhist Studies, Chulalongkorn University. pp. 2-3.
Jiamtiranat, P. (2011). Male-Dominated Discourse in Thai Women-
Centered Films. Bangkok : Chulalongkorn University.
Julakarn, P. (1998). Ideological Reproduction Relating to Roles and
Status of Women and Men. Chiang Mai: Faculty of Education, Chiang Mai University.
Kaewthep, K., & Hinviman, S. (2010). The flow of political economic
theorist and educational communication. 2nd ed. Bangkok: Parbpim.
Mahachulalongkornrajavidyalaya. (1992). The Pali Vinaya Pitฺaka of
Mahachulalongkornrajavidyalaya University. Bangkok : Mahachulalongkornrajavidyalaya University.
Mahachulalongkornrajavidyalaya. (1996). The Thai Vinaya Pitฺaka of
Mahachulalongkornrajavidyalaya University. Bangkok : Mahachulalongkornrajavidyalaya University.
Nomnian, A. (2017). The Social Concept of Occupation on Social
Caste System (Varna) in Hinduism. Governance Journal, 6 (1): 31 – 61.
Phramaha Thavaro, K. (2000). The Status of Women in Buddhism.
Bangkok : Mahachulalongkornrajavidyalaya University.



Pongpanith, R. (2003). The Discursive Contestation of knowledge
between Patriarchy and Feminism: A Study of the Bhikkhunis debate in Thailand. Bangkok: Thammasat University.
Saisaeng, W. (2003). A Comparative Study of the Disciplinary Rules
of Bhikkhu and Bhikkhuni in Theravada Buddhism: A Case Study of Pacittiya (Expiable Offence). Bangkok : Mahachulalongkornrajavidyalaya University.
Thawīsak, S. 2017. Thai Sangha is not ready to face the challenge
of Bhikkhuni ordination. (Online) Retrieved from http://prachatai.com/journal/2009/12/27110, January 23,
2017.

Downloads

Published

2018-01-21

How to Cite

Jaisamran, P. M., & Moung-on, P. (2018). A Concept of Patriarchy in Vinaya Pitaka. Governance Journal, 6(2), 533–558. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/gjournal-ksu/article/view/109797

Issue

Section

บทความวิจัย (Research Articles)